Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 7 juni 2020

Grekiskt kalas

Ett härligt Moussakan ska göras dagen före för att få bäst resultat. Jag skär auberginer först i ganska tunna skivor och steker dem. Det blir första lagret i långpannan. Nästa lager blir skivade råstekta potatisar. Sedan tillkommer köttfärssåsen (köttfärs, krossade tomater, persilja, svartpeppar, vitlök, det går att använda det som finns hemma och det var och en tycker det är gott att krydda med). Överst gör jag en vanlig vit sås men med ost i så att den blir krämig. In i ugnen på ca 200° och i ca 30 minuter. Allt är ju egentligen klart, ska bara gotta ihop sig. Låt sedan stå till nästa dag. Lammspett, Lägg bitarna i marinad dagen innan, krydda med vitlök och gärna även mynta. Grilla samma dag som de ska ätas. Färsspetten blir bäst om man blandar kött- och fläskfärs. Grillas också samma dag. Råstekta potatisklyftor i ugn. Tzatziki. Mina picklade rädisor, se tidigare inlägg. Grillade grönsaker ta det ni tycker om. Vi grillar zucchini och champinjoner. Grillad halloumi. Sedan gör min man en mycket god rätt med aubergine som han har lärt sig av sin syster. Stekta auberginskivor, men potatis och vitlöksröra (kokta potatisar som mossas tillsammans med pressad vitlök, salt, olja och vinäger, var bara försiktig med vinägern så att den inte tar över). Och sist men inte minst grekisk sallad med fetaost och oliver. Opa lycka till med ett härligt svensk-grekiskt kalas i sommar.



Lägg till bildtext


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar