Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

onsdag 13 april 2022

Dymmelonsdag

 Dymmelonsdag inledde påskfriden dvs den stilla veckan. Istället för att använda metallkäppar (metallkläppen) använda man träkäppar eller käppar klädda med tyg för att dämpa klangen i kyrkklockorna. Påskfriden innebar att det skulle vara lugnt och stilla men för det gick det inte att sova länge på dymmelonsdagen för då blev den personen kallad för dymmeloxen. 

En maträtt som kan vara bra att tillaga på dymmelonsdagen kan vara porchetta. Det är en maträtt som tar tid att laga men blir så god både att äta till en måltid eller att äta kall som pålägg på en smörgås. 

Receptet fick jag av en arbetskompis och det tar en del tid men resultatet blir så gott. Du behöver:

Fläsksida med svål, flingsalt, vitlöksklyftor (1-2 beroende hur stark du vill ha den), timjan (gärna färsk men går bra med torkad), persilja (samma här färsk men går bra med torkad eller som jag alltid har fryst persilja som tinas), rivet citronskal, äppelcider ca 2 dl, smör och grädde. 

Värm ugnen till 120 grader.

Salta svålen och låt stå i rumstemperatur en stund.

Skala vitlöken, finhacka tillsammans med timjan och persiljan. Lägg allt i en skål och blanda med rivet citronskal. 

Salta och peppra insidan av fläsket, fördela örtröran och rulla ihop med svålen utåt. Bind ihop hårt med ett steksnöre till en rulle. 

Lägg i ungsformen, häll över cidern och klicka på smör. Tillaga mitt i ugnen på ca 80 grader i 2-3 timmar (beroende på storlek) Ös porchettan ofta. 

Ta ut porchettan och sila ner spadet i en kastrull. Lägg tillbaka porchetten och höj till 250 grader. Rosta ungefär 10 minuter. Tillsätt grädde (ca 1-0,5 del beroende på hur mycket sky som finns kvar)  till skyn i kastrullen och låt sjuda (inte koka) i ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. 

Servera prochettan med skyn, tomater eller den grönsak/grönsaker man tycker om. Jag serverade också ungstekt potatis till. Men som sagt lika gott att dagen efter skära upp i tunna bitar om pålägg på smörgåsen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar