Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 18 januari 2022

Citronpaj

Det är några månader till våren så en god solgul citronpaj kanske lyser upp i vintermörkret. Den här pajen hittade jag i ICA-bladet. Den heter egentligen citronmarängpaj men jag har inte gjort den med maräng. Här kommer receptet:

Mördeg: 200 g kallt smör, 1 dl strösocker, 5 dl vetemjöl, 1 krm salt, 1 ägg.

Citroncurd: 2 gelatinblad, 2 dl färskpressad citronjuice, 3 msk finrivet citronskal, 3,5 dl strösocker, 4 äggulor, 4 ägg, 150 g smör. 


Gör mördegen så här: Skär smöret i mindre bitar. Krama ihop smör, socker, mjöl och salt i en skål till en smulig deg. Tillsätt ägget och knåda snabbt ihop till en deg, Tillsätt ev några msk kallt vatten. Ställ i kylen i ca 30 minuter. Kavla sedan ut degen och jag tryckte sedan ut degen i en stor pajform (se bilden), går att göra i vilken form man vill. Nagga med en gaffel och ställ i frysen i 30 minuter. Grädda sedan pajen i ca 5-10 minuter i ugnen på 225°. Ska få lite färg. Låt den sedan svalna. Gör en citroncurd som ska läggas på pajen. Lägg gelatinblad i kallt vatten. Blanda citronjuice, skal, socker, äggulor och ägg i en kastrull. Sjud på medelvärme under omrörning (ska inte koka) till smeten tjocknar i ca 3-5 minuter. Ta från värmen och rör ner gelatinbladen och sedan smöret, lite i taget. Sila genom en finmaskig sil. Fyll på curden i pajskalet och låt den stelna i minst 2 timmar. Mycket god och fräsch paj till fikat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar