Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

fredag 31 december 2021

Stöpa i tenn, stöptenn, nyårslyckor

Nyårsafton 2021 och minnen från för gör sig påminda. När jag var liten på 60-talet ordnade mamma alltid att vi skulle stöpa tenn för att se hur nästa år skulle bli. Mamma var duktig på traditioner och stöpa i tenn, eller nyårslyckor som det också kallas var en av traditionerna. Antigen smälte man ner tenn eller också bly men som jag minns det var det alltid tenn och jag tror till och med att förra årets tenn återanvändes och smältes ner till det årets stöpning, återbruk som det kallas idag. Att smälta tenn var var varmt, mycket varmt och vi barn fick aldrig göra det utan det skötte mamma eller pappa. Tenn smältes i en speciell skopa som man sedan snabbt hällde i en hink med kallt vatten. Jag kommer ihåg att skopan hade ett långt skaft och när det var dags att hälla det smälta tennet i hinken då fick vi hjälpa till att hålla längst ut på i skaftet. Det var ju för den som hällde i tennet som nästa år skulle spås.  Att stöpa i tenn var en form av spådom för hur nästa år skulle bli. Av den klump som bildades i det kalla vattnet kunde man utläsa olika former men det enda jag kommer ihåg var att en slät blank rund form betydde pengar. Jag har tyvärr aldrig stöpt tenn i vuxen ålder men som jag förstår det hela kom traditionen från Finland och jag kan tänka mig att mamma lärde sig av farmor som kom från Finland. Att stöpa i tenn får nog bli ett nyårslöfte till nästa år, om jag får tag på en liten bit tenn att smälta. Med det får jag passa på att önska alla ett GOTT NYTT ÅR 2022. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar