Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 30 april 2020

Valborgsmässoafton 2020

Valborgsmässoafton 2020 är inte riktigt som andra valborgsfirande. I coronatider tänds inga majbrasor och inga körer sjunger in sköna maj annat än digitalt. Jag har i alla fall turen att ha min familj nära så vi firar tillsammans med korvgrillning, smörgåstårta och en gräddtårta med egen plockade åkerbär i närheten.  Valborg firas att sommaren är här, 1 maj räknades som den första sommarmånaden. Men natten till 1 maj var också lite farlig för att häxorna och annat oknytt kunde visa sig och därför tändes eldar för att skrämma bort dem. Här i norra Sverige känns det inte riktigt som att sommaren har kommit än, sol men fortfarande lite kallt i luften och snö kvar på marken. Djuren släpptes kunde släppas ut på bete i maj och det var också därför att det var viktigt att skrämma bort allt övernaturligt. Men som sagt här har vi fortfarande en hel del snö kvar och sommaren dröjer ännu ett tag, något bete för djuren är det inte riktigt väder för än. Men visst tror vi på sommarens ankomst, särskilt när körer stämmer upp i sånger som "Sköna maj välkommen" och "Vintern rasat ut". 

I år består smörgåstårtan av gravad lax, räkor, ägg, tomat, gurka, dill, leverpastej, ost, lite grädde, majonäs och creme fraiche. Ett tips, det var slut smörgåstårtbottnar i affären och jag ides inte baka. Men eftersom det var extrapris på skivad formfranska så använde jag det istället. Lade ut bröden tätt ihop och sammanfogade dem med leverpastejen som blev första lagret med skivad gurka. Andra lagret blev skivad skinka med tobater och kräm av majonäs och cremefraiche. Översta lagret, creme fraiche och majonäs (lika som lager 2), räkor, dill, gravad lax, skivat ägg, tomat och gurka som dekoration. På kanterna satte jag lite vispad grädde (som ett lim) och ostskivor på det. Blev riktigt gott och räckte åt hela familjen.

Åkerbärstårtan fuskade jag med färdigköpta bottnar, marsan (i lagret), hallonsylt (från den egna trädgården till andra lagret) och överst grädde med dekoration av egenplockad åkerbär (sista 2 burkarna från frysen) och strössel. Mums.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar