Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 15 januari 2012

Milla borstar Kasper

Nu var det dags att för flickorna att få lära sig att borsta och rykta. Kia tog ut Flickan i stallgången och satte fast henne i två långa kedjor som satt fast i väggen. Flickan stod så snällt och lugnt. Kia tog fram en låda. Det här är en ryktlåda berättade Kia. Det stod Flickans namn på lådan och Kia berättade att varje ponny och häst hade sin egen ryktlåda. I lådan fanns det en borste, en lite mindre och mjukare borste för huvudet, en ryktborst och en ryktskrapa. Kia berättar att man borstar ponnyn varje gång innan man ska rida och efter ridturen. Att borsta före man ska rida är viktigt för att ponnyn ska bli ren. Om ponnyn är smutsig på ryggen till exempel så kan sadeln skava när man rider och om hästen får skavsår så kan man inte rida. Att borsta ponnyn gör också att ponnyn inte bara blir ren och fin, den mår också bra av det. Det blir som massage för ponnyn. Samtidigt som man borstar hästen så kan man också stryka med handen över pälsen för att känna med handen att det inte finns några sår, svullnader eller annat som måste kontrolleras. Att stryka med handen över hela ponnyn kallas att visitera. Kia tar en borste och visar att man börjar vid ponnyns huvud, på halsen bakom öronen och borstar med långa jämna tag. Följ hårens riktning. Borsta hela ponnyn från halsen ner till benen, över tyggen och ponnyns bak. Borsta båda sidorna. Ta den lilla mjuka borsten och borsta försiktigt ponnyns huvud. En del ponnys kan vara lite rädd om sitt huvud så det gäller att man är försiktig och använder en mjuk borste. Flickorna får nu var sin ponny som de ska prova att borsta. Lollo fick börja med Flickan och Milla fick Kasper. Milla hämtade Kaspers ryktlåda och gick fram till honom. Hon pratade och klappade honom som hon hade fått lära sig. Kia hade spänt fast honom så Milla kunde börja med att borsta. Först var hon lite osäker på hur hon skulle hålla borsten och sedan var hon lite rädd att hon skulle göra illa Kasper. Men Kia kom och sade att hon skulle trycka borsten lite mer mot Kasper för annars kanske Kasper skulle tycka att hon bara kittlade honom. Långa, fasta tag med borsten och Kasper såg ut som om han tyckte det var jätteskönt. Det var lite svårt att borsta kring Kaspers ben, men Milla fick prova på lite olika vinklar för att hålla borsten och till slut gick det bra. När Milla hade borstat Kasper över hela kroppen så tog hon den lilla mjuka borsten. Mamma som var med hjälpte Milla att hålla i Kaspers grimma så att Milla kunde borsta honom på huvudet. Kasper blundade och tyckte att det var så skönt när Milla borstade honom. Milla kunde inte låta bli att ge Kasper en kram, vilken fin ponny han är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar