Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 3 januari 2012

Välkommen till stall Sol



Milla och ponnyn Kasper
Jag ska börja på ridskolan. Millas klasskompis Lollo vänder sig till Milla. Kan inte du fråga din mamma om du också får börja. Milla tittar på Lollo, ska du få börja på ridskolan? Ja säger Lollo igen, fråga din mamma du också, första lektionen är i morgon. Milla blir alldeles ivrig, hon vill veta allt. När anmälde Lollo sig, vad kostar det, finns det verkligen plats för henne också? Milla har så många frågor så hon glömmer alldeles bort att hon sitter i klassrummet. Fröken säger åt Milla att vara tyst, hon stör de andra barnen. På rasten får Lollo som egentligen heter Louise berätta allt hon vet om ridskolan. Milla som egentligen heter Camilla har länge drömt om att få börja rida, hon och Lollo brukar leka häst varje rast men nu skulle Lollo få rida på riktiga hästar. Milla och Lollo var båda 9 år och gick i tredje klass. De var bästa kompisar och var nästan alltid tillsammans. Lollo berättar att hennes mamma hade kommit hem igår och berättat att hon pratat med ridläraren på ridskolan och det fanns plats kvar i en nybörjargrupp som skulle starta i morgon. Milla ville springa hem direkt och be hennes mamma om att få börja hon också. Det var den längsta skoldagen som Milla hade varit med om, men till slut ringde klockan ut för dagen. Milla sprang in i köket och pratade så fort att mamma måste be henne lugna ner sig så att hon kunde höra vad Milla sade. När mamma fått klart för sig vad det handlade om så sade hon att hon skulle ringa Lollos mamma för att höra mer om det här med ridskolan. Millas mamma pratade en lång stund med Lollos mamma, inte bara om ridskolan utan om allt möjligt. Milla blev mer och mer nervös att det skulle bli för sent att ringa till ridläraren. Till slut hade mamma pratat färdigt och lade på telefonluren. Det här lät bra tyckte hon, Lollos mamma hade lämnat telefonnumret till ridskolan och mamma prövade att ringa. Det gick fram många signaler och nu bet Milla på sina naglar, så nervös var hon. Till slut pratade mamma med någon och efter en stund tackade hon och lade på telefonluren. Milla hoppade upp och ner framför mamma, får jag börja? Mamma skrattade och sade ja, det fanns precis en plats kvar i ridgruppen för de hade fått ett återbud tidigare under dagen. Milla kramade om mamma och skyndade sig sedan att springa till Lollo. Lollo bodde bara några hus från Milla så det gick fort. Hela kvällen pratade flickorna inte om något annat än ridskolan, de undrade hur hästarna var, är de snälla? De tog också fram sina hästböcker och förhörde varandra på hästens olika delar, hur man ryktar och allt som de hade läst om gång på gång. Oj vad de längtade till i morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar