Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 28 maj 2011

Greklandsresan kap 4

Idag blir det båtutflykt. Stina och Kajsa har valt ut vilken båt de ska åka med till ön Kalymnos. Det finns många olika båtar som tar turisterna runt till olika utflyktsmål. Kalymnos är en ö nära Kos som är känd för sitt svampfiske. Familjen startar tidigt på morgonen med frukost och packar inför dagens utflykt. När de kommer ner till hamnen så är det bara att gå ombord på båten som ska ta dem till Kalymnos. Båten fylls snabbt av turister som ser fram emot en trevlig dag. Stina och Kajsa tycker att båtresan ska bli spännande och pappa berättar att det kommer att ta cirka 2 timmar. Efter en härlig båtresa så är de framme i hamnstaden Pothias. Första besöket är i svampfabriken och här köper mamma gula, fina tvättsvampar. När alla hade köpt svampar och tittat sig omkring i fabriken då var det dags att ta bussen och åka tvärs över hela ön till den lilla byn Massouri. Lunchen serverades på en taverna och sedan var det fritt fram att bada och sola innan resan tillbaka till Kos. Stina och Kajsa passade givetvis på att bada och till och med mamma och pappa passade på att doppa sig i det turkosblå havet. På båtresan tillbaka till Kos var både Stina och Kajsa så trötta att de somnade. När de närmade sig hamnen på Kos väckte mamma och pappa dem. När de sedan var tillbaka på hotellet passade hela familjen på att vila lite till. När mörkret sänker sig över Kos så var det dags att ta en promenad längs hamnpromenaden och välja vilken restaurang som familjen skulle välja ikväll. Varma vindar och goda dofter från alla olika maträtter som tillagades gör att Stina och Kajsa känner sig hungriga. Ikväll ville de prova på kalamaràkia, friterad bläckfisk i ringar.  

En mycket söt men god kaka är en traditionell grekisk dessert, Galaktoboureko.
Ingredienserna till smörkrämen: 5 ägg, 1 liter mjölk, 1 tekopp mannagryn, ½  tekopp socker, 3 matskedar smör, 2 teskedar vanilj, ½ kg filodeg, ½ tekopp med smör. Ingredienser till sirapen: 3 ½ kaffekopp socker, 2 ½  kopp vatten, ett helt skal av citron, 1 matsked med citronsaft.  

Börja med att värma upp mjölken i en kastrull, när mjölken blir varm, häll i mannagrynet och rör med en träsked till dess att det börjar koka. I en separat skål blandar man ägg, ½ kopp socker och vanilj. Vispas ihop och häll sakta i kastrullen med mjölk, rör hela tiden sakta med träskeden. Tillsätt 3 matskedar smör i blandningen.
Smörj in en långpanna och täck hela botten med filodegen. Häll i krämen och täck med filodeg även ovanpå. Sätt i ugnen på ca 200 gr och värm kakan i 30 min.
När kakan är i ugnen så koka sirapen. Alla ingredienser kokas samman i en kastrull. När sirapen är klar så ta bort citronskalet. Sirapen hälls sedan på kakan när den är klar (och uttagen från ugnen). Låt kakan suga upp lagen en stund. Serveras varm med till exempel glass. Mums så gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar