Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 21 maj 2011

Greklandsresan, kapitel 3

Idag var det dags för utflykt. Asklepion – ett av världens första och största sjukhus. Sjukhuset byggdes i närheten av templet Asklepion som var helgat åt läkekonstens gud. Asklepion ligger på cykelavstånd från Kos stad, cirka 4 kilometer upp i berget. Men Stina och Kajsa ville inte cykla, det går även små tåg upp till Asklepion som är populära för turisterna. Hela familjen tog därför tåget som tuffade på i lugnt takt. Utsikten över Kos stad och havet är fantastisk när man står uppe på Asklepion.  Huvuddelen av ruinerna är från 400-500 f Kr. Templet var under sin glansperiod fylld av konstskatter och dyrbara offergåvor. Det kom människor från hela Grekland till sjukhuset på grund av att Hippokrates undervisade och praktiserade på sjukhuset. Den stora jordbävningen år 554 e Kr ödelade tyvärr hela sjukhuset. Nu stod hela familjen på den här historiska marken och även Stina och Kajsa kunde med hjälp av kartor föreställa sig hur det en gång i tiden hade sett ut. Det fanns badkar i sten kvar och rännor för vatten, stora pelare och ruiner som markerade rum. Tänk när det var full aktivitet här. Det är ett stort område och många trappsteg att gå. Till slut tyckte Stina och Kajsa att de hade sett nog. De satte sig ner och väntade på att mamma och pappa skulle titta klart. Tur att de hade med vattenflaskor, det behövdes i värmen. Men till slut var även mamma och pappa nöjda och det var dags att ta tåget tillbaka till Kos stad. Ett stopp på en taverna med grekisk sallad, tzatziki och bröd till grekiska vinbladsdolmades, ungefär som små svenska kåldomar, smakade bra innan familjen fortsatte till stranden för att sola och bada.

Dolmades: Vinblad, finns konserverade i burk för den som inte får tag i färska. Om de är färska, förväll dem några minuter i kokande salt vatten så att de blir mjuka. Koka en halv kopp ris. Blanda ½ dl ströbröd i 2 dl mjölk och låt ströbrödet svälla i mjölken. Rör sedan ihop nöt- eller blandfärs ca 500 g tillsammans med rosmarin, basilika, pressad vitlök (eller pulver efter smak), lite finhackad lök, persilja och gärna mynta, färsk eller torkad. Salt och peppar. Blanda allt tillsammans med riset, tomater (finhackade eller på burk), saft från en citron och två äggvitor. Lägg en lagom stor klick med köttfärsblandningen på varje vinblad och rulla ihop dem, kom ihåg att vika in kanterna så att inte köttfärsen ramlar ut. Bryn dolmarna i olivolja så att de får fin färg, servera. Det går även att koka dolmarna istället för att bryna dem, lägg då i en kastrull och fyll på med buljong, koka i ca 30-40 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar