Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 1 maj 2011

Valborgsmässoafton

Stina och Kajsa planerar för kvällen. Först skulle de hjälpa till med fika- och lotteriförsäljningen i kvarterslokalen och sedan grilla korv vid majbrasan. De skulle också vara med och sjunga med barnkören. Olika körer kommer att vara med och sjunga in våren vid majbrasan. Flickorna väntade med spänning på att det skulle bli eftermiddag. Klockan fem var det dags att gå till kvarterslokalen. Mamma var med i områdesgruppen i deras kvarter så därför fick flickorna också vara med att ställa i ordning.  Stina och Kajsa hjälper till att duka borden, lokalen brukar bli full av folk som kommer in och fikar innan brasan tänds. Utanför lokalen kommer det att ordnas olika lekar till exempel pilkastning och stövelkastning.  Nu börjar det komma folk till lokalen. Majbrasan ska tändas senare på kvällen så att alla hinner med att fika och leka. Små eldar tänds lite tidigare för korvgrillning. Stina och Kajsa har snart fullt upp med att sälja lotter till både barn- och vuxenlotteriet. Priser är skänkta från flera olika företag och första pris i vuxenlotteriet är en stor fruktkorg. I barnens lotteri finns det en hel del biobiljetter som är eftertraktade av alla barn. Kaffe, te, saft, bullar och goda kakor går snabbt åt, det är många fikasugna. När alla lotter är sålda blir det att bli dragning. Stina och Kajsas pappa står på scenen och flera barn samlas runt honom. Nu börjar dragningen, först är det barnlotteriet. Barnen runt scenen får hjälpa till. Lott för lott dras och prisbordet minskar i samma takt. När nummer rosa 23 kommer upp så är det Stina som har den lotten. Hon går fram till prisbordet, biobiljetterna är slut men det finns en stor, fin sportväska och den väljer Stina, den blir bra att ha när de ska till mormor och morfar. Nu är det dags för vuxenlotteriet. Blå nummer 8 blir den första lott som dras och ett glädjetjut kommer från Stina och Kajsas granne. Han vinner den stora fruktkorgen. Alla applåderar och flickorna klappar extra hårt i händerna. Till slut är det prisutdelning för de olika lekarna. Första pris går till den som har samlat ihop mest poäng från de olika lekarna, för att ha chans att vinna måste man ha deltagit i varje gren för att få totalpoäng. Barnen börjar, en klasskompis till Stina och Kajsa vann, han hade mest poäng av alla, ännu mer applåder. När andrapristagaren lästes upp så visade det sig att det var Kajsa som hade samlat ihop så bra med poäng. Lycklig gick hon fram och fick ett fint presentkort från en sportaffär. Stina busvisslade och klappade om Kajsa när hon kom ner från scenen. När sedan alla priser var utdelade så gick alla ut till de små brasorna som hade börjat få riktigt bra glöd inför korvgrillningen. Stina och Kajsa grillade två korvar var, mums så gott. Klockan började närma sig nio och nu var det snart dags att tända stora brasan. Manskören stämmer upp i vårsången ” Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blommor smälta ned och dö...”. Brasan tänds och det tar en liten stund innan elden vill starta men snart så slår eldslågorna upp och alla klappar händerna och känner den härliga värmen från majbrasan. Nu samlas även barnkören där Stina och Kajsa är med för att sjunga och efter dem kommer områdets damkör där mamma är med. Tills slut stämmer alla körerna upp med "Sköna maj välommen..." och det låter mäktigt med alla stämmorna. Nu är våren verkligen välkommen. Det kommer att finnas brandvakter kvar till dess att brasan har brunnit ut. När områdeslokalen är städad går Stina och Kajsa hem med sina föräldrar. Mamma hade tidigare på dagen gjort en smörgåstårta och nu sitter de i köket tillsammans och äter en bit medans de pratar om valborgsmässokvällen. En lyckad kväll och flickorna är extra glada för sina priser.
Smörgåstårta med lax och skaldjur ca 15 bitar: Tre runda bottnar, köp färdiga så går det snabbare. Fyllning: 6 hackade hårdkokta ägg, 2 burkar (ca 170 g) salladskrabba, 100 g rökt lax i små tärningar, 1 dl lätt crème fraiche, 1 dl lätt majonnäs, ½ dl finhackad gräslök, ½ dl finhackad dill, salt och peppar. Till garnering: 2 dl lätt majonnäs, 1 dl lätt crème fraiche, 500 g räkor med skal, 100-200 g rökt lax, 1 burk röd storkornskaviar (60 g), ¼-½ färsk gurka, citron.

1. Blanda samman ingredienserna till fyllningen. Fördela den mellan bottnarna.
2. Blanda majonnäsen med crème fraiche till garneringen. Rör inte för mycket. 
    Krämen kan bli tunn.
3. Bred blandningen ovanpå och runtom kanten på tårtan.
4. Garnera med skalade räkor, små rullade laxskivor, kaviar, gurka och citron.
5. Låt gärna stå i kylen någon-några timmar innan servering. Den färdiga tårtan
    kan däremot inte frysas.

Kram Inger



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar