Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 10 maj 2011

Greklandsresan kapitel 1

Stina och Kajsa satt tillsammans med mamma och pappa på Arlanda. De skulle på en semesterresa till Kos i Grekland. Stina och Kajsa var spända av förväntan. Sol och bad i en hel vecka. Flickorna såg genom de stora fönstren hur väskorna lastades in i flygplanet och snart var det dags för alla passagerare att gå ombord. Det blev en lugn flygresa och efter fyra timmar var de framme. Från flygplansfönstret såg de den lilla ön. Planet sänkte sig ned och med en liten stöt mötte däcken marken, de var framme. När flickorna gick ut från planet möttes de av en härlig värme. Solen lyste klart, inte ett moln på himmelen. Bussar tog alla passagerare in till deras hotell. Stina och Kajsas hotell låg en liten bit från centrum men det var inte längre än att det var gångavstånd. Hotellet hade en stor fin pool och flickorna skyndade sig till hotellrummet för att byta om till baddräkter. Mamma och pappa skrattade,bada ni sade de, vi packar upp.  Efter badet promenerade familjen till centrum och den stora fina hamnen. Ett kort stopp vid Delfinfontänen och sedan en promenad vid hamnkanten. Där låg det alla olika sorters båtar, små fiskebåtar och stora fartyg. Vackra segelbåtar och ett flertal båtar som tog turister till olika upplevelser. Vid hamnpromenaden låg också restauranger på rad. De olika dofterna som blandades gjorde det svårt att välja vilken restaurang familjen skulle välja. Till slut blev det en som lockade med ”traditionell” grekisk mat. Stina och Kajsa beställde Moussaka och det tyckte mamma och pappa också var ett bra val. Grekisk sallad och tzatziki ingick även i beställningen. Efter en härlig kväll var det dags att promenera tillbaka till hotellet.

Recept på en enkel tzatziki: 3-5 dl yoghurt naturell eller turkisk yoghurt, skär slanggurka i små tärningar eller riv grovt på rivjärnet, pressa i 1-2 vitlöksklyftor, lite olivolja och en nypa salt. Rör ihop allt och låt sedan stå svalt ett tag innan serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar