Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 31 december 2011

Kap 6 Nyårsafton

Nyårsafton. Stina och Kajsa ligger en stund längre på morgonen och pratar med varandra. Vad ska de ge för nyårslöfte? Sluta med godis, nej godis är så gott. Kanske de ska lova att läsa läxorna direkt efter skolan, inte spara dem till kvällen. Ja, det blir ett bra nyårslöfte. Att vakna hos mormor och morfar är det bästa flickorna vet, att gå ut i köket och känna värmen från vedspisen och att se mormor stöka på i köket. Mormor blir alltid så glad att se flickorna så hon måste ge dem flera kramar på morgonen. Varm choklad och goda smörgåsar finns alltid hos mormor. Morfar och Tina kommer in efter att ha tagit en morgonpromenad och Tina hoppar och skuttar av glädje när hon ser flickorna. Katten Smirre sitter i köksfönstret och spanar ut. Han tycker det är mycket skönare att vara inne än att gå ut och bli kalla om tassarna. Idag säger mormor ska vi spå i tenn och se vad det nya året kommer att bjuda på. Nu blir Kajsa och Stina nyfikna, spå i tenn? Vad är det? Mormor berättar att de ska smälta lite tenn i en stålsked och sedan häller man det smälta tennet i en hink mede kallt vatten.  Tennet formar sig till olika figurer och då kan man se vad som ska hända nästa år. Spännande tycker flickorna. Men först ska hela familjen ut på en skidtur. Mamma, pappa, Stina och Kajsa spänner på sig skidorna och alla stakar ut efter ett skidspår som morfar har gjort. De åker en bra bit in i skogen och allt är så vitt och tyst. Ett riktigt vintrigt vykortslandskap tycker flickorna. Snön ligger tät på tallarna och granarnas grenar. Oj, helt plötsligt hoppar en alldeles vit hare i full fart framför dem. Den tar stora skutt och är så fin tycker Stina och Kajsa i sin vita päls. Efter en lång härlig skidtur är de tillbaka till mormor och morfars hus. Mormor har gjort i ordning hinken med kallt vatten, plåtskeden och flera små tennbitar som ska smältas. Mormor har tagit bort en spisplatta från vedspisen och där ska de värma skeden så att tennet smälts. Morfar kommer att hjälpa till för man måste vara väldigt försiktig både med elden och att skeden blir jättevarm. Stina får börja morfar lägger skeden över spisen och när tennet har smält så hjälper morfar Stina att hälla tennet i hinken. Det fräser till och snabbt blir det en lustig form på tennet. Nu går det att ta upp tennbiten från det kalla vattnet. Mormor skrattar och säger att det ser ut som en klocka, det måste betyda att Stina kommer alltid att vakna i tid till skolan. Alla skrattar för hela familjen vet att Stina tycker om att sova så länge som möjligt. När det är Kajsas tur blundar hon och önskar att hon ska få komma många gånger till mormor och morfar nästa år, alla skollov vill hon vara hos dem. När mormor tittar på Kajsas tennbit så säger hon att det ser ut som en fjälltopp och det måste betyda att Kajsa kommer att vara hos dem även till påsklovet. Kajsa blir jätteglad och hon berättar att det var det hon önskade sig. Hela familjen provar på att smälta tenn och alla blir riktigt nöjda med vad mormor berättar. Men som vanligt när de är hos mormor så blir det också en hel del god mat. Flickorna går ut en promenad med Tina medans mamma hjälper mormor att städa undan och duka fram nyårsmaten. Oxfilé, hasselbackspotatis, krustader fyllda med svampstuvning, grönsakssallad och mormors goda brun sås serveras som nyårsmiddag. Efter middagen passar alla på att vila för att orka vara uppe till tolvslaget. Alla i byn har bestämt att de gemensamt ska skjuta raketer klockan tolv vid ishockeybanan och bara då. Alla i byn har något djur och för att de inte ska behöva vara rädda och oroliga i flera timmar så har man bestämt det är bara den stunden som det blir fyrverkerier. Jättebra beslut tycker alla. Tina är van vid skott eftersom hon är en jakthund men Stina och Kajsa vet att Rapp kan bli nervös om det skjut för mycket. Grannen tar alltid in Rapp i stallet och innan tolvslaget så ger han Rapp hö för att han ska vara lugn och äta. Dagen går fort. På kvällen samlas hela familjen och tittar på Grevinnan och betjänten på TV, en klassiker som alla har sett flera gånger. Mormor serverar en smörgåstårta och alla myser tillsammans inne i värmen. Klockan börjar närma sig 12 och alla klär på sig varma kläder för att ta en promenad till hockeyplan. Tina och Smirre får stanna hemma. När de kommer fram till hockeyplan så är nästan hela byn där. Många har med sig läsk eller till och med champagne att skåla med. Nu börjar nedräkningen och plötsligt skjuts de första fyrverkerierna upp. Stina, Kajsa, mamma, pappa, mormor och morfar skålar i Pommac och alla önskar varandra Gott Nytt År.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar