Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

fredag 23 december 2011

Jullov kap 2

Bilresan går bra och tidigt på morgonen kör pappa in på mormor och morfars gårdsplan. Som vanligt är hunden Tina först fram för att hälsa. Snön yr omkring henne när hon hoppar, skuttar och vet inte till sig av glädje när hon ser vilka som kommer. Mormor och morfar kommer också ut och välkomnar hela familjen. Kajsa och Stina kramar mormor, morfar, Tina och även katten Smirre som kommer gående runt husknuten. Innan all packning lastas ur bilen vill mormor att de ska komma in och få en ordentlig frukost som hon har dukat upp. Stina och Kajsa tycker att mormors frukostbord ser ut som ett riktigt julbord, så mycket står på bordet. Gröt, olika ostar, marmelad, olika bröd, skinka och mycket mer. Efter frukosten tar Kajsa och Stina fram sina skridskor och går ner till sjön. Där är det redan några barn som åker skridskor på isen. Det var ett år sedan Kajsa och Stina åkte sist så de känner sig lite osäkra i början. Men strax så går det som en dans. Alla barn åker tillsammans och håller sig inom det upplogade området. Även om isen är tjock så kan det vara osäkert att åka längre ut. Att åka skridskor tar på krafterna och därför avbryter Stina och Kajsa skridskoturen. De vinkar hejdå åt kompisarna och går tillbaka till mormor och morfar. Mamma och pappa ligger och vilar och flickorna sätter sig med mormor i köket. Mormor har plockat fram den stora julkartongen. Där finns pumlor (glaskulor), glitter och julgransljusen. Morfar kommer snart in med julgranen och då ska flickorna hjälpa mormor att klä den. Granen som morfar kommer in med är tät och grann. Morfar är noga med att se ut den bästa granen varje år. Nu står den i stora rummet och morfar sätter julgransljusen på plats. Efter det kan flickorna börja dekorera granen. I år blir den extra fin tycker mormor. Stina och Kajsa börjar även de att gäspa och mormor säger att de ska vila en stund så att de orkar sitta uppe lite längre ikväll. Flickorna lägger sig för att vila en stund och mormor går för att koka julskinkan och förbereda Jansson frestelsen som ska vara klar till uppesittarkvällen.

Här kommer mormors recept på Janssons frestelse:

8 potatisar, 2 gula lökar, 3 msk dill, finhackad, ca 2 burkar ansjovisfiléer ca 20 st små, 3 dl visp- eller matlagningsgrädde och 2 msk smör. Skala och skär potatisen i tunna strimlor, skala och hacka löken. Smörj en ugnssäker form med hög kant. Varva den strimlade potatisen, ansjovis, dill och lök. Avsluta med potatis. Häll över grädden och klicka smör ovanpå. Strö gärna på lite ströbröd och täck med ugnsfolie. Grädda i ugnen 200 grader i ca 50-60 min. Gott både på julbordet och som ”vickning” vid uppesittarkvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar