Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 24 december 2011

Jullov kap3

 


Kajsa och Stina vaknar av att de känner den goda doften av julskinka. Mormor griljerar skinkan och hela familjen kommer samtidigt ut till köket. Mormor skrattar och säger att hon förstod att alla skulle vakna när doften av skinkan sprider sig i huset. Morfar ställer fram kaffekoppar och hämtar julmusten till flickorna. Alla sätter sig vid bordet och flickorna tycker att den allra bästa julen, den firas hos mormor och morfar. Men än är det inte riktigt dags för skinksmörgås. Nu ska alla djuren få lite extra godis, grannens häst Rapp väntar på sina juläpplen och även fåren måste få lite extra knäckebröd. Mamma och pappa följer flickorna till Rapps hage. Rapp kommer direkt fram till grinden och gnäggar lågt. Han buffar på flickorna för han känner lukten av de goda äpplena. Flickorna bjuder Rapp på äpplen och klappar hans varma, mjuka päls. De fortsätter sedan till fårhagen och nu blir det ett livligt knuffande, alla fåren vill ha knäckebröd. Mamma och pappa får också hjälpa till så att det blir rättvist, alla får måste få en bit var. Familjen går vidare för att önska mormor och morfars granne God jul. Grannen öppnar dörren och han blir så glad när flickorna räcker fram en vackert inslagen julklapp med julkort som flickorna har gjort. Han tackar och säger att Stina och Kajsa måste komma en dag under jullovet för att få åka rissla efter Rapp. När familjen kommer tillbaka till mormor och morfars hus så är också julskinkan klar. Alla sätter sig i stora rummet, julmusik spelas från TV:n och mormor dukar fram skinksmörgåsar, Janssons frestelse och annat smått och gott. Länge sitter alla uppe och flickorna berättar om skolan och vad de har gjort sedan de såg mormor och morfar senast. Alla paket ligger under granen och ibland kan inte Stina eller Kajsa hålla sig, de måste klämma och känna på paketen. De försöker också få mormor och mamma att försäga sig, men se det går inte. Till slut börjar ögonlocken bli tunga på flickorna, den långa resan har tagit på krafterna och nu är det dags att sova. Ett paket får flickorna ta med sig och lägga vid sängen, det paketet får de öppna på morgonen när de vaknar.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar