Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 20 december 2011

Jullov kap1


Äntligen! Stina och Kajsa sprang ut på skolgården, nu är det jullov. Flickorna skyndade sig hem för idag skulle hela familjen resa till mormor och morfar för att fira jul. Mamma och pappa var lediga från sina arbeten och medans flickorna var i skolan hade de packat bilen full. En stor julklappssäck fanns också i bilen. Stina och Kajsa tittade längtansfullt på den stora säcken. Det skulle bli en lång resa för mormor och morfar bor långt upp i norr. Mamma och pappa turas om att köra. Det kommer att ta hela eftermiddagen och hela natten. Pappa säger att de kommer att vara framme tidigt på morgonen för ibland måste de stanna och ta en rast. Mamma har packat med mat som de kan äta under resan. Pappa startar bilen och nu var de på väg. Flickorna börjar sjunga julsånger. Mamma och pappa sjunger med och genast blir det en härlig julstämning i bilen. Flickorna är så nyfikna på alla julklappar och mamma berättar att förr i tiden gavs andra julgåvor. De som hade det bättre ställt gick till de som var fattiga och sjuka med en korg som kunde innehålla en bit julbröd och julkorv. Ljus var också någonting som kunde finnas i korgen. De rika och förmögna började redan på 1700-talet att ge varandra julklappar eller julgåvor. Oftast skämtsamma gåvor som även hade en passande vers till. Det var också viktigt att inte visa sig när paketen skulle överlämnas. Den som skulle lämna paketen var oftast förklädd och kastade in paketen och sprang sedan snabbt därifrån. Senare klädde man ut sig till en julbock som överlämnade paketet och till sist blev det jultomten. Stina och Kajsa började rimma till de paketen som de hade till mormor och morfar. Kan du gissa vad det här är? ”Detta ska i rummet för dig lysa, så att du kan sitta där och mysa”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar