Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 26 december 2011

Jullov kap 4

Stina vaknar av att hon känner en nos som buffar på henne, det är hunden Tina som tycker att hon ska vakna. Stina klappar Tina och när Tina är säker på att Stina är vaken, då går hon och börjar buffa på Kajsa. Både Stina och Kajsa vaknar med ett leende på läpparna. Oh, vad de har saknat Tina. Tina är så klok, varm och snäll. Hennes mjuka päls är så skön att klappa. Men nu kommer flickorna ihåg, det är julafton och de har fått lov att öppna ett paket på morgonen. Flickorna tar fram paketen som de valde ut igår och som de har haft bredvid sängen hela natten. Det är ett paket från mormor som de har valt ut. Båda har tagit liknande paket. På paketet har mormor skrivit: ” Det här kan du om halsen har valt ut. Båda har tagit liknande paket. På paketet har mormor skrivit: ” Det här kan du om halsen bära, mormors lilla älskade stjärna”. I paketen låg ett vackert samiskt smycke med kedja, ett halsband till dem var.
Smyckena var en liten kosa och en liten sked. Stina och Kajsa hjälpte varandra att ta på halsbanden och gick sedan ut till köket. Båda kramade om och tackade mormor för de vackra smyckena. Mamma och pappa tittade och beundrade halsbanden också. Morfar kom in i köket och nu satt sig alla till bords och åt frukost. Efter frukosten sade morfar att han ville ge flickorna hans julklapp redan nu för han hade inte slagit in dem i något paket. Oj vad nyfikna alla blev. Morfar sade att de måste klä på sig för julklapparna var ute på gården. Nu blev det fart på flickorna, snabbt klädde de sig i varma kläder och följde morfar ut. Där på gårdsplanen stod två röda och granna sparkar. På en stod det Stina och på den andra stod det Kajsa. Flickorna ville genast prova dem. Snabbt sparkade de iväg, föret var perfekt för sparkarna, is och snö. Flickorna sparkade förbi Rapps hage i full fart. Rapp lyfte upp huvudet från höet han höll på att äta och tittade förvånat på flickornas fart. Stina och Kajsa fick sig en härlig sparktur runt byn och var glada och rosig om kinderna när de kom tillbaka till Rapps hage. Självklart måste Rapp få en morot och kramar när det är julafton. Enligt gammal folktro så kan alla djur prata på julaftonsnatten. Flickorna skojade om vad Rapp skulle prata om, de trodde att han som är så klok skulle berätta för fåren och katten om alla jular han hade varit med om. Tidiga mornar med rissla till julottan till exempel. Tillbaka hos mormor och morfar så var det dags att hjälpa mormor med att duka fint. Mormors julbord var världens godaste tycker hela familjen. Stina och Kajsa sjunger alla julsånger de kan medans de dukar. Klockan går sakta tycker flickorna, de tittar på paketen och längtar till att få öppna dem. Men först ska Kalle Anka få önska en god jul och mormors goda julbord ska smakas av. Alla samlas i TV-rummet och tittar på Kalle Anka tillsammans. Samma gamla Kalle Anka men så roligt varje gång. Efter Kalle går alla till det stora julbordet. Det finns så mycket att välja på. Stina och Kajsa försöker att ta lite av allt men det blir ändå så mycket att magarna blir alldeles fulla av god mat. Mamma, pappa, mormor och morfar sitter länge kring bordet, nästan för länge tycker Stina och Kajsa. Nu är de så nyfikna på julklapparna så de nästan spricker. Men till slut är alla klara och de samlas runt granen. Då plötsligt hör de hur det knackar på dörren. Tina skäller och morfar reser sig upp för att gå och öppna, vem kan det vara som kommer nu? In kommer tomten, Kajsa och Stina tittar men snabbt ser de vem det är, det är grannen som kommer och hälsar god jul. Några små paket har han även med sig till flickorna. Tack snälla tomten, säger flickorna och skrattar. Alla säger åt tomten att han ska hälsa till tomtemor och även Tina har förstått vem det är, hon viftar glatt på svansen för hon fick också ett paket av tomten. Ett stort köttben, mums tycker Tina. När tomten har gått börjar morfar att dela ut paketen, han läser rimmen och alla får gissa. Stina och Kajsa tycker det är den bästa julafton de har varit med om.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar