Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 15 oktober 2011

Vita damen visar vägen, kap 3

Vita damen svävar framför barnen som följer en stig ner till ån som rinner en bit bort från slottet. När de närmar sig strandkanten stoppar vita damen barnen. Hon fortsätter själv en bit framåt, stannar och tittar sig omkring. Vita damen vinkar till sig barnen och visar dem på en eka som ligger gömd vid stranden. Plötsligt försvinner vita damen och barnen hör hur det prasslar i löven en bit bort. Rikard tar snabbt Magda och lillprinsen i händerna och gömmer sig bakom en buske. De ser vita damen en bit bort men hon rör sig inte. Hon följer någon som rör sig närmare och närmare barnens gömställe. Rikard ser plötsligt ett bekant ansikte, Albert, slottets vaktmästare kommer smygande mot dem. Albert har inte sett barnen än och han verkar koncentrerad. Han söker med blicken längs strandkanten och Rikard förstår att han letar efter ekan. Vita damen dyker nu upp bakom Albert och hon tittar på Rikard. Rikard reser sig sakta upp från busken och viskar lågt Alberts namn. Albert tvärstannar och blir lika vit i ansiktet som vita damen. Men när han ser att det är Rikard så blir hans leende stort och igenkännande. Barnen går sakta fram mot Albert och han tar dem i sin stora famn. Ingen säger något för alla förstår att de måste vara tysta. Vita damen står bakom Albert och hon ler också stort. Rikard vet att hon inte kommer att visa sig för Albert än på ett tag. Lillprinsen får en extra kram av Albert och nu smyger alla ner till den gömda ekan. Albert lyfter i Magda som tar emot lillprinsen. Sakta, sakta skjuter Albert och Rikard ut ekan från stranden. Vattnet är grunt, det är nästan så att ekan tar i botten fast de har skjutit ut den en bit från stranden. Men de måste hålla sig nära strandkanten ett tag till så att de inte blir upptäckta. De är fortfarande så nära slottet att de kan höra larm och rop. Albert och Rikard drar ekan längre och längre bort. Efter en stund tecknar Albert åt Rikard att även han ska kliva ombord och efter ytterligare en stund så kliver också Albert in i ekan. Rikard och Albert tar årorna och skjuter ekan lite längre ut i ån. Tysta glider de fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar