Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 30 oktober 2011

Vita damen visar vägen, kap 6

Albert vadar ut i vattnet för att se hur djupt det är och hur botten känns. Han kommer tillbaka och säger att de måste följa strandkanten en bit till. Botten är så full av små stenar så det är lätt att de halkar om de försöker att ta sig över här. Efter en liten stunds vandring kommer de till en krök och just i kröken smalnar ån av. Albert går i igen och nu tycker han att det känns bättre. Albert tar lillprinsen på sina axlar och Rikard håller Magda hårt i handen. Sakta går de framåt i vattnet och känner sig ordentligt för var de sätter ner fötterna. Plötsligt ser Rikard hur Albert nästan försvinner helt under vattnet. Han kastar sig framåt och får tag i lillprinsen som börjar gråta. Albert kommer snabbt upp till ytan och trampar vatten för att inte sjunka igen. Albert tar sig sakta framåt och plötsligt känner han botten igen. Barnen står stilla och lillprinsen snyftar nu bara lite.  Vita damen rör sig oroligt mellan barnen och Albert. Rikard kan simma lite men han vet att Magda och lillprinsen inte kan simma. Albert funderar en stund men börjar röra sig mot barnen igen. Plums, så försvinner Albert igen men den här gången är han ännu snabbare upp till ytan och rör sig mycket fortare.  När han är framme hos barnen säger han att han inte kan simma men det gick ju bra att trampa vatten och ta sig fram på det sättet. Det är bara en kort bit som det är väldigt djupt. Albert säger åt Magda att klättra upp på hans rygg så ska han ta henne över djupet först och sedan kommer han tillbaka för att hämta lillprinsen. Rikard får vänta med lillprinsen så att han inte blir orolig. Rikard kan sist av alla simma över. Vita damen nickar gillande och Albert känner sig stärkt av hennes nick. Rikard hjälper Magda upp på ryggen på Albert och Albert säger åt Magda att hon måste blunda och hålla andan om hon åker under vattnet. Han ska säga till när de närmar sig djupet. Sakta rör sig Albert framåt och nu syns det att han är beredd på att det blir tvärdjupt. Precis när Albert känner att botten försvinner under fötterna sätter han igång att trampa vatten, nästan som en hund, samtidigt som han viftar med armarna. Snabbt tar sig Albert och Magda över djupet och Magda behövde aldrig hålla andan. Lättad klättrar hon ner från Alberts rygg. Albert vänder om för att gå tillbaka och hämta lillprinsen. Magda känner att hon får en kram av vita damen och hon känner att glädjen spritter i kroppen. De kommer att klara sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar