Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 14 april 2012

Helgkurs

Milla vaknade tidigt på lördagen. Den här helgen skulle hon och Lollo delta i en helgkurs på ridskolan. De skulle sköta om ponnysarna och rida två pass varje dag. De skulle samlas utanför stallet klockan åtta för att börja dagen med att ge hästarna och ponnysarna morgonmaten, hö och havre. När det var dags och stalldörrarna öppnades möttes flickorna av glada, hungriga gnägg från alla hästarna och ponnysarna. Alla var hungriga och ville fort få sin mat. Flickorna jobbade på och när allt var klart så gick de till teorisalen. Kia berättade om helgen och avslutade med att säga att de skulle få prova på att hoppa en liten bana som avslutning. Oj, nu pirrade det till i flickornas magar, hoppa. Alla flickorna skulle sova över på ridskolan så att de fick packa upp sina luftmadrasser och sovsäckar innan morgonsysslorna i stallet skulle börja. Hästarna och de ponnysar som inte skulle vara med på kursen skulle ledas ut i sina hagar. Boxarna skulle mockas och sedan var det dags att rykta och göra ordning ponnysarna inför första ridlektionen. Milla red som alltid Kasper och nu började de känna varandra riktigt bra. Kasper gnuggade sig mot Milla och Milla skrattade åt hans försök att tigga lite godis. Inget godis i boxen, du får vänta till dess att vi har ridit lektionen klar, småpratade Milla med Kasper. Första lektionen fick flickorna träna på allt de har lärt sig, skritt, trav och galopp. Lektionen var en timma och när de var klara på ridbanan fick de avsluta med att rida ut i skogen en stund. Nu var det dags för lunch både för ponnysarna och för flickorna. Ponnysarna fick lunchen ute i hagen och flickorna gick till ridskolans kök. Milla och Lollos mamma hade kommit till stallet för att hjälpa till med lunchen. Flickorna var hungriga och tyckte att korven och potatismoset smakade så gott. Efter lunch blev det lite vila, eller egentligen var det dags för persedelvård. Smörja sadlar och träns. Flickorna samlades utanför stallet i solen och skojade och skrattde medans de smorde på. Lädersåpa och läderfett. Till slut blänkte alla sadlar och träns. Ett litet mellanmål med frukt samtidigt som Kia visade och berättade om ridbanans olika vägar. Volt, volt tillbaka, vänd snett igenom, vänd rätt upp och många fler vägar. Det här ska ni få träna på nu på eftermiddagslektionen. Vi ska också avsluta kvällen med att rida en gymkhana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar