Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 3 april 2012

Galopp

Äntligen. Kia berättade för flickorna att nu var det dags att börja galoppera. För att få ponnyn att förstå att den ska galoppera så är det viktigt att ni ger rätt hjälper. En ryttare har flera hjälper som de använder för att ge signaler till ponnyn. Skänklarna ((ryttarens ben), vikthjälperna (ryttarens sits/säte), handen (förhållning och eftergift), ryttarens röst och de förstärkta hjälperna spö och sporrar. Kia berättar att de kan rida i höger eller vänster galopp. I höger galopp sätter ponnyn sitt högra framben först och i vänster galopp blir det vänster ben först. Nu ska ni börja fatta höger galopp sade Kia. Sätt fram höger skänkel vid sadelgjorden och vänster skänkel lite bakom sadelgjorden. Ställ ponnyn lite till höger dvs ta lite mer i höger tygel så att hästen tittar mer åt höger. Vänster tygel reglerar ni ställningen med, ponnyn får inte vrida på hals och huvud för mycket till höger. Vänster skänkel passar också ponnyns bakdel så att inte ponnyn svänger ut bakdelen för mycket. Alla ställer upp efter långsidan . Första ryttaren börjar med att trava fram genom kortsidan och i hörnan ger ni ponnyn galopphjälpen för höger galopp. Galoppera långsidan och sakta sedan ner till trav på kortsidan och ställ er sedan sist i kön. Milla och Kasper börjar. Milla koncentrerade sig för att göra som Kia hade förklarat. Kasper förstod nog att det var galopp på gång för han var ivrig att få börja. Direkt när Milla gav honom galopphjälpen så fattade han galopp och galopperade snabbt hela långsidan, Milla tappade nästan balansen och hon hade lite svårt för att få stopp på Kasper. Men oj så roligt det var att galoppera. Flickorna fick galoppera efter varandra och när det var Millas tur igen så var hon lite mer förberedd på att Kasper skulle ha bråttom. Den andra gången gick det mycket bättre och Milla kunde riktigt känna hur roligt det var att galoppera. Alla fick galoppera några gånger var i varje varv det vill säga i både höger och vänster galopp. Lollo fick kämpa på för efter ett tag tyckte Flickan att det fick vara nog med galopp. Hon travade bara lite fortare istället. Men Kia hjälpte Milla att smacka på Flickan och till slut så galopperade Flickan igen, lugnt och saktade av direkt när långsidan tog slut. Kasper var tvärt om, han tyckte att det var jätteroligt och han galopperade gärna lite längre. Milla skrattade och tyckte det var jätteroligt, hon hade gärna fortsatt varv efter varv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar