Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 26 april 2012

Milla och Kasper hoppar

Det var ett gäng trötta flickor som väcktes på söndagsmorgon. Det blev en lång, fnissig kväll för flickorna. Men när Kia kom för att väcka dem var det ingen som protesterade. Idag skulle de få hoppa och det hade alla längtat efter. Snabbt upp, hästarna och ponnysarna skulle få sin frukost innan flickorna fick sin. Flickorna möttes av glada, hungriga gnäggningar när de öppnade stalldörrarna. Kasper skrapade med framhoven och tyckte att Milla skulle skynda sig. När alla hade fått sitt morgonhö och havre så var det dags för flickorna att äta frukost. Efter frukosten var det dags att bära fram bommar och hinderstöd. Kia berättade att först skulle de rida över cavaletti, det vill säga bommar som ligger på marken. Kasper spetsade öronen när han såg bommarna på ridbanan och Milla skrattade lite nervöst. Ponnysarna ska som vanligt ridas fram och Milla fick flera gånger prata lugnt med Kasper. Han var ivrig och ville gärna trava över bommarna så fort Milla red lite för nära. Kia visade alla flickor hur de skulle stå upp i lätt sist. Korta upp stiglädrena så att de fick ett stadigt stöd i stigbygeln för att kunna resa sig upp i sadeln. Luta lite framåt och följa med händerna framåt på halsen så att ponnysarna kunde länga ut på halsarna när de skulle trava över bommarna. När det var Milla och Kaspers tur så satte Kasper av i galopp, Milla var tvungen att göra en volt för att kunna sakta ner honom i trav. Ge inte för mycket tygel sade Kia, du måste kunna bromsa och styra. Nästa gång gick det bättre, nu var Milla beredd på att Kasper skulle ta fart. Alla flickor fick rida flera gånger över cavalettibommarna så att de kände att de kunde stå i lätt sits utan att tappa balansen och att ponnysarna travade lugnt över bommarna. Sedan byggde Kia upp ett hinder, hon lade två bommar som ett kryss. Försök nu att trava över hindret sade Kia men det lyssnade inte Kasper på, han tog kommandot och galopperade mot hindret. Milla tog tag i manen för att inte ramla av och Kasper hoppade hindret som om det var dubbelt så stort. Men Milla höll sig kvar och även om det var lite läskigt när Kasper hoppade så högt. Kia berömde Milla för att hon hade så god balans att hon kunde sitta var. Efter att ha hoppat några gånger så lugnade Kasper ner sig och det gick bättre och bättre. Innan förmiddagens ridträning var klar så fick alla hoppa en liten bana med tre hinder. Kia sade att på eftermiddagen skulle de få visa upp vad de lärt sig för föräldrarna. Men nu var det dags för lunch för både ponnysar och flickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar