Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 14 december 2020

Julgran

När jag var liten fick pappa ta en gran i skogen, men det var inte alltid som han fick ta en gran som såg bra ut. Men pappa löste det med att borra in grenar så att granen blev tät och fin. Sedan skötte han om den, var noga med att vattna. Jag har en bild i mitt minne med pappa och vattenkannan under granen. Trots hans omsorg om granen så har jag också minnen av att varje år barrade granen så mycket att det fanns barr kvar länge. Men det roligaste minnet är ändå när granen bars in och vi fick klä den. Ett annat barndomsminne är att vi alltid firade vartannat år med en annan familj och de hade alltid en tall istället för gran. De var nog lite före sin tid (60-tal) för det tog flera år efteråt som jag hörde att det var andra som också hade tall istället för gran. Idag har vi plastgran och det är mycket enklare, inget vattnande och inget barr. Att ta in en gran eller rättare sagt dekorationsträd går så långt tillbaka som till 1400-1500-talet från Tyskland. Under 1800-talet blev det mer pynt och även stearinljus i granen. Idag finns det inte bara olika granar i plast, det finns också hur mycket julgranspynt som helst att välja på. En del gör eget julpynt och många köper också pynt efter tycke och smak, utbudet är stort. Jag har fått upp granen hemma men inga pynt än så länge, det blir nog mest bara röda pumlor i år. Granarna på bilderna är från jobbet. En liten och en mycket modern gran med ljus som redan finns klart på granen. Bara att dra ut sladden och bära undan granen när julen är över. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar