Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 12 december 2020

Struvor

Ett bakverk som jag aldrig äter annat än till jul är struvor och då oftast köpta. Men jag hittade mammas gamla struvjärn och hennes gamla bakbok. Bakboken är så använd så att det finns inte något försättblad kvar där det står vad bakboken heter. Jag kan till om med tro att mamma har fått boken av sin mamm pga av den ålderdomliga texten och måtten. Tur nog finns det en förvandlingstabell kvar. Här får ni recptet på ungefär 25 st struvor: 1 kkp mjölk (= kaffekopp = ca 1,5 dl), 1 kkp mjöl, 1 msk (matsked) socker och 1 ägg. Allt vispas ihop och struvjärnet doppas i kokande kokosolja (behövs oftast bara före första kakan), i boken står det flottyr eller olja  (OBS var försiktig, mycket varm). Struvjärnet doppas sedan i smeten (doppa inte ner hela struvjärnet, ska inte fastna smet över, då går det inte att få loss kakan). Sedan återigen igen i kokosoljan tills den är gyllenbrun. Knacka sedan försiktigt loss kakan från struvjärnet med tex träsked (OBS igen, rör inte struvjärnet med fingrarna). Lägg struvan på ett papper för att svalna och rinna av, vänd struvan i socker. På bilden från boken är struvorna längst upp till vänster. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar