Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 25 april 2011

Påsklov, kapitel 10


Påskafton. Idag kommer Stina och Kajsas mamma och pappa. De hyr en bil från flygplatsen så därför behöver inte morfar hämta dem. Mormor förbereder lamm inför påskmiddagen som ska serveras till eftermiddagen. Mormor skär skåror i lammfiolen och i varje skåra lägger hon i en halv vitlök. Sedan smörjer hon in lammfiolen med olivolja och kryddor, salt, peppar, mynta och rosmarin. När det är klart sätter mormor in lammfiolen i ugnen på låg värme, nu kommer den att vara där i några timmar, vändas regelbundet och ösas. Mormor ska också göra köttbullar av lammfärs. Till det kommer mormor att göra potatisgratäng och sås till köttbullarna. En god grekisk sallad med tomat, gurka, lök, oliver och fetaost kommer också att stå på bordet. Till efterrätt blir det en påskbakelse. Mormors rulltårta skivas i bitar och på varje rulltårtebit lägger mormor en aprikosskiva som ser ut som äggula och runt om den spritsar mormor grädde som blir äggvitan. Flickorna tycker om att hjälpa mormor i köket och mormor tycker om att lära flickorna matlagningens ädla konst. Att duka bordet fint tillhör också en trevlig måltid. Flickorna tar fram finservisen, glasen och besticken. De pyntar bordet med påskpynt, några målade ägg, porslinskycklingar, gula servetter och en fin kruka med påskliljor. När det är klart går flickorna ut till morfar. Tina kommer som vanligt dem till mötes, viftar på svansen och vill att flickorna ska klappa henne. Stina och Kajsa tar kopplet och tar med Tina på en promenad. Då kommer Smirre och vill följa med. De går iväg mot Rapps hage för att ge honom en morot. Rapp blir också glad när han ser flickorna, med ett lågt gnäggande samtidigt som han travar mot dem gör att Stina och Kajsa ökar på stegen. De tar på Rapp grimman och leder honom mot stallet. Smirre väljer att vända om och gå hem men Tina känner Rapp så hon hoppar och skuttar runt omkring honom. Rapp är snäll och ser sig för när han går så att han inte trampar på henne. Efter att ha borstat Rapp blank och fin så tränsar de honom. Kajsa börjar rida och Stina går bredvid med Tina. Flickorna rider barbacka, det vill säga utan sadel, men Rapp är bred över ryggen och flickorna sitter stadigt. Att rida barbacka är jättebra träning för balansen. När det är dags att vända hemåt så byter flickorna och Stina sitter upp på Rapp. Väl hemma sköter de om Rapp innan de släpper ut honom i hagen igen. Men nu måste de skynda sig hem. Snart kommer mamma och pappa. Efter dusch och klädombyte så går de till köket och hjälper mormor med att göra salladen. Nu ser de bilen komma och stora kramkalaset börjar, som vanligt är även Tina och Smirre med. Middagen serveras och alla njuter av den goda maten och att få vara tillsammans.
Rapp är av rasen nordsvensk. Det finns två typer a nordsvenskar en tyngre brukshäst och en lättare som används inom travsporten men även som ridhäst. Rapp är en bruksnordis. Han används bland annat till att dra hem timmer från skogen som används till hushållsved. Att använda häst i skogsbruket är betydligt skonsammare för skogen än att använda stora maskiner. Rasen är kända för att ha ett lugnt temperament och används även gärna till handikappridningar.
Kram Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar