Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

fredag 29 april 2011

Påsklov, kapitel 12



Annandag Påsk. Sista dagen hos mormor och morfar, nu var påsklovet slut. Men Stina och Kajsa hade haft så roligt och idag skulle de dessutom gå på marknad i byn innan de åkte. Stina, Kajsa, mamma, pappa, mormor, morfar och Tina tog en promenad till byn. När de passerade Rapps hage stannade alla och flickorna gav Rapp morötter. När de kom till byn så var det flera bord uppställda på Konsumparkeringen. Här fanns det marknadsgodis, kaffeost, kläder, sameslöjd och mycket annat. Mamma och mormor köpte kaffeost och flickorna stannade vid ett godisstånd. Lite marknadsgodis att köpa hem till kompisarna passade bra. Det fick bli stora polkagrisklubbor. Mamma hittade sedan en snygg handväska och till och med morfar köpte sig ett par nya varma jaktsockar med höga skaft. Flickorna tyckte det var lite orättvist mot Tina så när de hittade ett marknadsstånd som sålde olika djursaker så köpte de ett stort tuggben till henne. Tina tittade längtansfullt men hon får vänta till dess att hon är hemma innan hon får det. När de hade gått runt bland alla marknadsstånd en stund så gick de till det lilla caféet i byn för att vila fötterna och äta en god bakelse. Flickorna valde länge innan de bestämde sig för var sin bananbakelse och varm choklad. Kaffe och wienerbröd för de andra. Men nu var det dags att gå hem och packa in allt i bilen. Flygplanet gick sent i kväll men det gäller att vara ute i god tid. Stina och Kajsa var ledsna att lämna mormor och morfar men mormor sade att snart är det sommarlov och då ses vi igen. Smirre strök sig mot flickornas ben och även Tina förstod nog att de skulle ge sig av. Många klappar och kramar blev det men till slut var det dags att starta hemresan.
Recept på Kaffeost:  1 liter standardmjölk, 1 dl vispgrädde och 1 tsk ostlöpte som köps på apoteket.
1. Värm mjölk och grädde till 37°. Blanda i ostlöpe och låt stå 15 min tills det tjocknar. Lägg massan i ett durkslag med silduk och låt vätskan rinna av i kylen över natten.
2. Sätt ugnen på 200°. Bred ut ostmassan i en ugnssäker form ca 15 cm i diameter och grädda i mitten av ugnen ca 40 min. 3. Låt kallna i formen. Kaffeosten skärs i små tärningar och läggs i kaffekoppen, häll på kaffet och njut av den härliga konsistensen som kaffeosten har.
Kram Inger







2 kommentarer:

  1. åhhhh,va gott med kaffeost:)-du är duktig på att skriva/jennica

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Visst är det gott, tyvärr blir det alltför sällan som jag äter kaffeost. Men när jag får chansen mmm....
    Kram Inger

    SvaraRadera