Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 28 april 2011

Påsklov, kapitel 11

Påskdagen. Stina och Kajsa vaknade tidigt, de smög sig upp för de hörde inte mormor i köket. När de tittade på klockan såg de att den var bara fem på morgonen.  Alla sov till och med Tina kisade bara lite på dem när de smög förbi. Men flickorna visste att påskharen, det vill säga morfar, hade gömt påskägg åt dem så därför var de ivriga på att börja leta. Morfar hittade de mest kluriga ställen att gömma äggen på så det brukade ta en stund för flickorna innan de hittade var han gömt dem. De började i köket, så tyst de bara kunde öppnade de skåpar och lådor, men ingenstans låg det några ägg. Flickorna funderade var, var kunde äggen vara? Flickorna fortsatte ut i hallen och vardagsrummet, letade och letade. När de kom tillbaka i köket hade mormor och morfar vaknat. Jag har träffat påskharen sade morfar och log ett stort klurigt leende. Snälla morfar, säg om vi ska leta fågel, fisk eller mittemellan. Säg om det bränns när vi närmar oss. Stina och Kajsa försökte få lite hjälp av morfar. Ja nu är ni kalla sade morfar och det är fisk, det vill säga att äggen låg på golvet någonstans. Flickorna började röra sig mot hallen igen, då sade morfar att de blev kallare och kallare. Stina och Kajsa gick tillbaka och förbi morfar in i sovrummet. Nu börjar det brännas sade morfar när de var inne i sovrummet. Eftersom det var fisk så började både Stina och Kajsa att krypa fram på golvet för att se under stolar och bord, under byrån och till slut var de framme vid sängen. Nu bränner ni er ropade morfar och mycket riktigt, påskäggen låg under sängen. Två stora påskägg hade påskharen lämnat där. Flickorna var ivriga och ville öppna äggen så fort de bara kunde. När de öppnade äggen så såg de massor med smågodis, en liten mjukis hare, en CD-skiva var och ett kuvert med ett påskkort i. Glad Påsk önskar mormor, morfar, mamma och pappa stod det. I kuvertet låg det även 100 kronor till dem var. Flickorna blev så glada för allt godis och de fina presenterna så de gav mormor och morfar en bamsekram var och sedan gick de och väckte mamma och pappa med var sin stor kram. Stina och Kajsa satte sig även i mamma och pappas säng och visade allt som fanns i påskäggen.
Traditionen om påskharen har sitt ursprung från Tyskland. Påskharen är så snabb så barnen hinner inte se honom komma skuttandes för att lämna påskäggen. I Tyskland var det vanligt att målade påskägg gömdes ute i trädgården och barnen fick leta efter dem . Påskkort med motiv på påskharen började även tillverkas i Tyskland. När påskkorten kom till Sverige var det andra påskmotiv som blev mer vanliga. Men påskharen finns också som choklad- och marsipangodis. Och påskäggen innehåller godis och kanske någon liten present.
Kram Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar