Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

onsdag 6 april 2011

Påsklov, kapitel 5

Äntligen framme. Flygresan gick jättebra och flickorna möttes av morfar och mormor på flygplatsen. Mormor var så glad när hon kramade om Stina och Kajsa så hon fällde en liten tår av glädje. Flickorna var också glada när de kramade om morfar och mormor. De pratade i munnen på varandra för de ville berätta om allt de hade varit med om, skolan, hemma, flygresan, om allt som de ville göra under påsklovet och mycket mer. Morfar skrattade och sade att nu måste de först hämta ut flickornas väskor och sedan kunde de berätta allt under bilfärden till byn. Även bilresan gick bra, tiden gick fort eftersom flickorna hade så mycket att berätta. De hade också ringt till sina föräldrar och berättat att de var framme. Mormor lovade att de skulle grädda våfflor när de kom fram till mormor och morfars hus. Mums, våfflor med grädde och mormors hjortronsylt, det var något mormor alltid bjöd på som välkomsträtt. Mormor gräddade våfflorna på vedspisen med ett speciellt våffeljärn och våfflorna blev så frasiga och goda att flickorna kunde äta flera stycken bara för att det var så gott. När de kom fram till mormor och morfars hus kom hunden Tina springandes mot dem, yr av glädje visste hon inte riktigt hur hon skulle göra för att hälsa alla välkommen på en och samma gång. Svansen gick som en propeller och hon hoppade och skuttade av glädje. Katten Smirre kom också fram för att se vad det var som fick Tina att skälla på det sättet. Flickorna var lika glada som djuren att träffas så de klappade och kramade om både Tina och Smirre om vartannat. Morfar började direkt elda i vedspisen och mormor startade med våffelsmeten.  Flickorna gick från rum till rum och kände sig så lyckliga att vara bland alla välbekanta saker. Mormor hade bäddat fint i kammaren med spetslakan och varma täcken till flickorna. Men innan det var dags att gå till sängs så hjälpte de mormor med att grädda våfflor och att duka.
För att grädda frasiga våfflor, ca 8 st behöver du: 4 dl vetemjöl, 2,5 dl kallt vatten, 4 dl vispgrädde och 4 msk smält smör. Vispa ihop vetemjölet och vattnet till en jämn smet. Vispa grädden till hårt skum och rör ner i smeten. Tillsätt det smälta smöret och rör om. Grädda sedan tills det blir lagom frasiga efter eget tycke och smak. Servera med grädde och hjortronsylt. Givetvis går det bra med annan sylt också, helt efter tycke och smak.
Kram Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar