Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 21 april 2011

Påsklov, kapitel 8


Skärtorsdagen. Idag ska flickorna skriva påskkort och påskpyssla tillsammans med mormor. Stina och Kajsa ska klä ut sig till påskkärringar och gå runt i byn för att önska glad påsk till alla grannar. De delar ut påskkorten och då brukar de få godis som tack. Morfar har köpt ägg från en granne och nu ska han hjälpa flickorna att ”blåsa ut” äggen så att de kan börja med att måla ägg. Att blåsa ut äggen betyder att man gör ett litet hål i vardera ändan av ägget med en grövre nål. Sedan blåser man hårt så att vitan och gulan hamnar i en skål. Måla ägget och när det har torkat så kan man trä en tråd genom de båda hålen. Sedan är det bara att hänga upp ägget i påskriset. Morfar blåser ut 3 ägg åt dem var, det kan vara lite svårt att få ut gulan och vitan genom hålet så morfar får ta i ordentligt. Mormor kommer att göra en god omelett av alla gulor och vitor, därför är det bra att blåsa i en skål. Stina och Kajsa målar äggen med vattenfärg i regnbågens alla färger. Det blir riktigt färggrant när äggen hänger i påskriset. När äggen är klara då är det dags för att rita fina påskkort. Även på korten blir det färglada ägg men även kycklingar och glada påskhälsningar får plats. Mormor har plockat fram förkläden, huckle (sjal) att ha runt huvudet, långa kjolar och två kaffepannor. Nu ska flickorna klä ut sig och mormor målar stora runda ringar på flickornas kinder med ett rött läppstift. Flickorna skrattar och har roligt. För att inte tappa kjolarna får de låna bälten av morfar som de knyter i midjan. Nu är de färdiga, med kaffepannan och korten i hand ger de sig av. De stannar vid varje hus, önskar glad påsk, delar ut påskkorten och får godis tillbaka i sina kaffepannor. De möter även andra barn från byn så till slut är det flera påskkärringar som promenerar runt byn. Hästen Rapp glöms inte bort, när flickorna passerar hans hage så tar de fram morötterna som de har med sig i förklädesfickorna. Rapp tycker nog att det är riktigt trevligt att möta så snälla påskkärringar.
Enligt gammal folktro är påskkärringen en häxa som på sin kvast flyger till Blåkulla på skärtorsdagen. Med sig hade hon sin svarta katt och kaffepannan. Att klä ut sig till påskkärring kommer mest troligt från början av 1800-talet. Det är numera vanligt att barn klär ut sig till påskkärringar och går runt i närområdet för att dela ut påskkort och att önska glad påsk. För det får de godis och kanske någon liten peng att lägga i kaffepannan. Barnen delar rättvist av godis och pengar mellan varandra. Oftast är det skärtorsdagen som påskkärringarna går på visit men på olika håll i landet kan det vara på påskafton som det knackar på dörren. Även olika lokala traditioner kan förekomma, som till exempel i Jörn (Västerbotten) där är det vanligt att påskkärringen istället bjuder på påskgodiset till dem som de besöker.  
Recept på en mycket enkel omelett: Tag äggulan och äggvitan av de urblåsta äggen 6 st (omelett för en person 3 ägg och minska på vattnet), vispa i en skål och tillsätt salt och peppar efter tycke och smak. Vispa ner ca 4-5 msk kallt vatten. Stek smör i en stekpanna och häll ner äggröran när smöret har smält. Ta en gaffel eller sked och för äggsmeten från kanten av pannan mot mitten till dess att all smet har stekts och har fått en fin färg. Lägg upp på en tallrik och servera.

Kram Inger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar