Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 9 april 2011

Påsklov, kapitel 6

Solen lyste in genom fönstret. Både Stina och Kajsa vaknade samtidigt. De hoppade ur sängen och skyndade in i köket. Mormor var redan igång med att koka gröt. Morfar hade eldat i spisen så det var varmt och skönt. Smirre låg på soffan och sträckte ut sig i solskenet. ’Morfar och Tina var ute och hämtade mera ved. Flickorna satt sig vid köksbordet och lät sig väl smaka av den goda gröten. Flickorna hade både mjölk och lingon till gröten. Var sin limpskiva med korv smakade extra gott. När de ätit frukosten klar klädde de på sig och gick ut för att hjälpa morfar. Tina kom fram till dem och viftade på svansen för att visa vad glad hon var att flickorna hade vaknat. Morfar visade en vedkorg till flickorna som de kunde fylla på med ved och ta in till mormor. Skidorna stod lutade mot väggen så flickorna tog på sig pjäxorna och testade skidorna i ett spår som morfar hade kört upp med skotern. Solen sken och det var så härligt att skida ut i den vita snön. Flickorna var duktiga på att åka skidor men de skrattade så mycket när de åkte i nedförsbacke så att de ramlade båda två. När de var på väg tillbaka såg de att hästen Rapp var ute i sin hage. Stina och Kajsa bytte spår och åkte till grannen. Rapp tittade upp från hötappen när han såg flickorna. Hans snälla ögon följde flickorna och när de närmade sig så gick han fram till grinden. Stina och Kajsa klappade Rapp och tog fram moroten som de tidigare hade stoppat ner i fickan. Grannen kom gåendes mot hagen och han sken upp när han såg flickorna. Hej sade han, jag ser att ni redan skämmer bort Rapp med godsaker. Vill ni så får ni gärna borsta honom. Och det behövde han inte säga två gånger. Flickorna tog på Rapp grimman och ledde han upp mot stallet. Eftersom det var så fint väder fick Rapp stå ute i solen när de borstade honom. Efter en stund såg det ut som om Rapp hade somnat. Han njöt av att bli borstad, det var som massage för honom. När de var klara ledde de tillbaka Rapp till hagen för nu började flickorna bli hungriga. När de kom tillbaka till mormor och morfar hade morfar gjort upp en eld. Flickorna gick in till mormor och hämtade korv att grilla. De fick var sin grillpinne av morfar. Mormor kom också ut. Hon hade varm choklad med sig till flickorna. Kaffepannan hängdes över glöden. De satt alla fyra ute i solskenet och grillade korv. Till middag skulle mormor koka palt.

Recept på palt: ca 4 portioner (antalet paltar varierar beroende på storlek) 1 kg rå potatis, 2 tsk salt, 1 kg vetemjöl, 200 g rimmat fläsk. ”Tag ingredienserna på en höft”
Gör så här:
 Skala och råriv potatisen. Arbeta samman med salt och vetemjöl till
en ganska lös deg. Forma degen till bollar med händerna. Tag vetemjöl
på händerna så fastnar inte degen. Skär fläsket i små tärningar.
Gör en fördjupning i varje boll och lägg i några bitar av fläsktärningarna
i varje, vik över degen och forma till en boll.
Lägg ner paltarna i kokande saltat vatten, och låt dem sjuda i ca 1 timme.
Servera med lingonsylt och smör.

Kram Inger 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar