Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 24 april 2011

Påsklov, kapitel 9



Fortsättning på Påsklov, kapitel 9
Recept på en god dillsås: Gör en vanlig vit sås som grund. Smält margarin, rör ner vetemjöl och häll sedan på mjölk, vispa till en lagom tjock sås, allt efter tycke och smak och på känn. Rör ner lite salt, peppar och hackad dill, gärna färsk. Jag fryser alltid in hackad dill på hösten, då har jag hela vintern, både till såser och till att lägga i vattnet när jag kokar potatis.
Långfredag var förr en dag då det var förbjudet med att ha öppet affärer, restauranger och danslokaler. Det var en sorgens dag eftersom Jesus dog och begravdes. Hela dagen skulle andas lugn och även barnen förbjöds att leka. Därför upplevdes den som en lång dag för många. Idag glömmer vi oftast bort varför vi firar de gamla högtiderna. Men långfredag är en allmän helgdag som alltid infaller fredagen före påskdagen. Eftersom påskhelgen betyder för många en längre sammanhängande ledighet så passar många på att åka ut till sina stugor eller till fjällen för att fira påsk. 
Kram Inger 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar