Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 24 april 2011

Påsklov, kapitel 9

Långfredag. Stina och Kajsa vaknade av att de hörde morfar och mormor stöka på i köket. Det lät så mysigt när de hörde morfar lägga in mer ved i vedspisen som stod i köket och lukten av kokkaffe. Mormor nynnande lågt på en visa samtidigt som hon pysslade på med frukosten. Flickorna sträckte på sig och gick in i köket. Mormor och morfar kramade om flickorna och önskade god morgon. I köket var det varmt och skönt. Mormor dukade fram fil, flingor, bröd, smör, ost, skinka, marmelad, kokta ägg och apelsinjuice. Mormors frukostar var som en hel måltid. Morfar frågade flickorna om de ville följa med till grannbyn på pimpeltävling? Ja, flickorna blev alldeles till sig av glädje, att åka skoter, sitta på isen och pimpla, det var något de båda två hade längtat efter. Efter frukosten hjälptes alla åt att packa pimpelspön, maggot, varma renskinn, matsäck och ved i skoterkälkarna. Hunden Tina skulle också få följa med så flickorna gjorde plats åt henne i deras skoterkälke. När allt var packat och klart gav de sig iväg till grannbyn. Det var många som redan hade börjat samlas på isen och morfar gick för att anmäla dem till tävlingen. Idag gällde det att få upp en eller flera stora fiskar för det var vikten som var avgörande. De allra minsta fiskarna måste tillbaka i sjön så det var inte mängden som räknades. Morfar kom tillbaka och de styrde ut skotrarna till den plats på isen som morfar sa att han ”visste” att det fanns stora fiskar. Mormor tog fram renskinnen och morfar borrade upp hål åt dem i isen med isborren. Tina fick sitta fast med en lina i en av skotrarna, hon fick inte springa lös, men det gjorde ingenting för henne, hon älskade att ligga och sova på ett renskinn. Pimpeltävlingen startade och ett stort lugn spred sig över isen, alla koncentrerade sig på sina pimpelspön. Solen värmde och flickorna njöt av att sitta på renskinnen med solen i ansiktet. Men ingen fisk ville nappa och efter en stund kände flickorna att de måste röra på sig. De tog Tina med sig och sökte upp några av deras vänner. Det var så roligt att träffa alla bekanta så det tog ett tag innan de var tillbaka till mormor och morfar. Morfar hade under tiden fått upp en stor Öring (kallas även börsting ibland annat Lappland) som han visade stolt. –Jag visste var de stora fiskarna finns, sade han och skrattade. Tiden gick, matsäcken som smakade ljuvligt var uppäten och tävlingen gick mot sitt slut. Flickorna hade bara fått var sin liten fisk som de hade släppt tillbaka, mormor hade också bara fått små fiskar men morfar däremot hade fått ytterligare en stor Öring. När tävlingen var klar så visade det sig att det var morfar som stod som segrare. Han vann ett presentkort från Järnhandeln i byn och det var han mycket glad för. De packade ihop allt och var noga med att inte lämna något skräp på isen. När de var hemma igen så började mormor direkt att tillaga öringarna på en saltbädd i ugnen. Kokt potatis, sallad och en god dillsås skulle bli middagen för dagen. Vilken härlig dag.

Kram Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar