Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 6 december 2015

Andra advent, 6:e december

Andra söndagen i advent. Första söndagen i advent ses som lite mer än andra söndagar men 2:a advent för oss ändå närmare julafton eller hur? Att använda 4 ljus i en ljusstake är ganska nytt i Sverige. Det var ärkebiskopen Nathan Söderblom som först nämnde fyra adventsljus omkring 1896. Många anser idag att julen är för kommersiell men att tända ljus nu när vi är i en mörk tid på året är väl bara mysigt vare sig man har en enkel ljusstake eller en designljusstake. Som jag visat tidigare så har vi en ganska stor adventsstake ute, precis utanför köksfönstret, och idag tänder vi två marschaller, 2:a advent. Tidigare hade vi "riktigt" granris men i år tog min man vår gamla plastgran och dekorerade adventsstaken med. Nu kan vi använda den varje år utan att den barrar. Stommen är av trä, byggt som en bock och rören är vita plåtrör (stuprännor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar