Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 13 december 2015

Lucia 13 december, 3:e advent

Det "moderna" lussefirandet är från 1927 när det första offentliga luciatåget började men traditionen är givetvis äldre än så. Ända sedan lekskolan (ja, så hette det när jag gick på 60-talet) till dess att jag slutade skolan så var det varje år luciafirande med luciatåg. Bilden här är från lekis och då var det inte bara luciatåg utan även en pjäs om Jesus födelse. Josef, Maria, krubban med Jesusbarnet, tre vise män, änglar och kör, ja allt fanns med. Jag var ängeln som stod längs fram på kortet. Året var 1965. Idag ser man aldrig att det spelas upp någon pjäs eller? Vår lekisfröken var dessutom vackert klädd i folkdräkt. Ett roligt minne.
Idag har jag och en av döttrarna varit och sett byns luciatåg i gamla byahuset. Ett gammalt ganska kallt byahus men så mysigt och passar så bra till gamla traditioner. Flickorna och även stjärngossen sjöng så fint. Duktiga tycker jag. Fika och lotteri som vanligt och en vinst med oss hem. Idag var det också tredje advent och bara 1½ vecka kvar till julafton.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar