Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 20 december 2015

Saltlag till skinkan, 4:e advent

I år infaller 4:e advent redan söndag den 20/12 och julafton är först på torsdag den 24/12. Ibland är 4:e advent samma dag som julafton vilket är extra mysigt tycker jag. Men en sak som jag tycker är viktig och det är att det är snö till jul. I år har vi snö samtidigt som det regnar, upp och ner är vädret minst sagt. Förr om åren köpte jag julskinka eller rättare sagt en halv gris och med det även julskinkan. Idag kan man till och med köpa färdigkokt skinka enkelt och snabbt. Men köper man en halv gris så är skinkan inte saltad. Antingen kan man lämna in skinkan på någon affär och få den saltad eller också gör man en saltlag själv. Det var många år sedan jag saltade skinkan själv men i år gjorde jag det och den blev så god. Här kommer receptet på saltlag. Ta en stor kastrull som skinkan senare också ryms i. Grundreceptet är 2½ liter vatten, 2½ dl salt och ½ dl socker. Beroende på storleken på kastrullen kanske receptet får dubblas eller till och med tredubblas. Koka upp saltlagen och rör om så att saltet och sockret upplöses. Låt svalna. Innan ni sätter ned skinkan så stick små djupa hål i skinkan, bara några stycken. Lägg ner skinkan och se till att den är helt under vattnet. Jag satte en tallrik i kastrullen som höll ned skinkan. På med locket och se till att det ligger fast ordentligt, kastrullen ska stå kallt och bästa sättet är att låta den stå ute om det är som här i norr, minusgrader. Locket bör då ligga så stadigt att inget nyfiket djur kan putta undan locket. Nu ska skinkan ligga i saltlagen i ca 3 dygn. När det är klart så ta upp skinkan, skölj av den och koka och griljera sedan som vanligt. Tyvärr blev skinkan så god så att vi har redan ätit upp halva. Tur att jag frös in den andra halvan så vi har något kvar till julafton. Den som blev sugen på att prova det här, ni hinner innan julafton, lycka till och trevlig 4:e advent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar