Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 21 december 2015

Stöpa ljus i glas

Att stöpa egna ljus är roligt. När jag var liten så stöpte vi ljus och jag tror att många som hör "att stöpa ljus" tänker på hur ljusen hängs i långa rader och som doppades flera gånger i stearinet med långa vekar. Men att stöpa ljus i glas tar mycket mindre plats och är enkelt att göra. Vill bara varna för att stearinet är lika varmt i båda fallen och man måste vara försiktig så att ingen som är med bränner sig. Min mamma samlade alltid stearin/ljusstumpar i en plåtlåda och den lådan har jag kvar och fortsätter själv att spara i den. Men för den som inte har några ljus att spara så finns det stearinmassa att köpa. Kanske en bra idé att börja samla redan nu så har ni stearin till nästa jul. Det som behövs är: Stearinmassa (eller samlade ljusstumpar), vekar, pinnar och gärna udda glas att hälla stearinet i. Börja med att knyta veken runt pinnen och klipp den i lagom längd. Pinnen med veken ska placeras mitt över glaset så att veken kommer i mitten. Den del av veken som ni knyter runt pinnen blir den del som sticker upp ur ljuset och som senare tänds. Ställ en kastrull, som ni inte är rädd om, i ett vattenbad och häll i stearinmassan eller alla stumpar som ni samlat. Värm massan, obs, ska inte koka. Har ni gamla ljusstumpar som ni smälter så kommer det om är kvar av de gamla vekarna lossna och de är då lätt att ta bort. När sedan massan har smält, fyll på glasen eller det ni har som ljusformar, tänk bara på att det ni fyller ska klara värmen så att till exempel glaset inte spricker (och absolut inge plast). Fyll på stearinet till 3/4 delar i varje glas och låt sedan det stå och stelna. När det har stelnat helt så ta bort pinnen och kanske ni även måste klippa veken i en lagom längd. Färdigt. Kom ihåg att ljusen behöver inte bara vara vita, har ni annan färg på ljusstumparna så går det lika bra, prova er fram. Kom bara ihåg att vara försiktig med den varma stearinmassan. Lycka till med tillverkning av era egna ljus och kom ihåg LÄMNA ALDRIG ETT LJUS UTAN TILLSYN. Jag brukar vara extra försiktig med ljus i glas och ställa dem på en fin värmetålig bricka ifall att ett glas spricker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar