Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 25 februari 2012

Hästens gångarter

Hästen har flera gångarter men vanligast pratar man om skritt- när hästen går, trav-när hästen springer och galopp-när hästen springer fort. Det finns också passgång och tölt. När ryttaren sitter på hästen så är det ryttaren som ska bestämma i vilken gångart hästen ska gå i och det beror på vad ryttaren och hästen ska göra. För en nybörjare till ryttare så är det först skritt, att sitta rätt i den lodräta sitsen och att lära sig att styra hästen som gäller. Skritt med lång tygel betyder att ryttaren ger all tygel till hästen, håller bara längst ut på tygeln så att hästen kan sträcka på halsen. Skritt på kort tygel betyder att ryttaren kortar upp tygeln så att ryttaren har kontakt med hästens mun, att tyglarna är sträckta. Men att rida på kort tygel betyder inte att ryttaren ska sitta och dra i tyglarna. En mjuk hand som är följsam i hästens rörelse utan att tyglarna blir för långa och glappar. Traven indelas i arbetstrav-lite lugnare tempo ch mellantrav-ökar tempot lite. Det finns även samlad trav och ökad trav. I arbetstrav sitter ryttaren fortfarande i den lodräta sitsen och sitter ner i sadeln hela tiden. Här gäller det samma som i skritt att ryttaren har en mjuk och följsam hand utan att rycka i hästens mun. För en nybörjare kan arbetstraven vara väldigt skumpig och kännas som om att ryttaren tappar balansen. Men det är bara att fortsätta och träna. De allra första gångerna som ryttaren ska trava kan det vara bra med en som leder hästen så att ryttaren kan hålla fast med händerna i sadelns framvalv. Luta sig lite bakåt och försöka att slappna av. Men som sagt träna och träna, till slut går det lika bra att sitta i den lodräta sitsen i trav lika lätt som i skritt. När sedan hästen ska gå över till mellantrav då blir det oftast för skumpigt att sitta ner så då lär sig ryttaren att "rida lätt". Det betyder att ryttaren fortfarande sitter i den lodräta sitsen men lutar sig lite grann framåt och reser sig upp och ner i takt med det hästen travar. Det blir som en liten stöt i baken när ryttaren ska resa sig upp. Träna och träna för att komma in i rätt takt med hästen. När ryttarens takt är samma som hästen, ja då är det en härlig känsla av att äntligen bli ett med hästen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar