Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 13 februari 2012

En dag i stallet

Milla och Lollo bestämde sig för att gå till stallet på lördagen. De hade inte någon ridlektion men vill gärna lära sig mer och båda tycker att vara i stallet är det bästa. När de kom till stallet såg de att Kia stod i stallgången med en skottkärra. Hej, vill ni hjälpa till? Ja, Milla och Lollo gick genast fram till Kia. Som ni vet måste hästarna få rent inne i sina boxar, det kallas att mocka. Kia visade flickorna hur hon med en grep tog bort hästens bajs och lade i skottkärran. Alla lortarna och där hästen har kissat i spånet ska tas bort. Milla fick ta grepen och börja. Hon var noggrann för hon ville att det skulle bli rent och fint i boxen. När hon var klar kom Kia och tittade. Kia visade hur Milla skulle föra ut spån från boxväggarna. Kia berättade att när hästen eller ponnyn var inne i boxen så spreds spånet ut mot väggarna och därför var det bättre att sprida ut spånet mer mot mitten istället. I nästa box var det Lollos tur. Kia tog en annan skottkärra och började med boxarna mitt emot. Tillsammans jobbade Kia, Milla och Lollo med att mocka rent hos hästarna. Milla och Lollo tyckte det var ganska tungt att lyfta grepen och att köra ut skottkärran på gödselhögen. Ibland behövde de också fylla på med rent spån i någon box. När de var klara så kände sig flickorna riktigt nöjda med att boxarna hade blivit så rena. Kasper och flickan var ute i hagen. Milla och Lollo gick för att klappa om dem. Kasper blev nyfiken när flickorna kom så han gick fram till flickorna för att bli klappad och efter en liten stund kom även Flickan och Kompis. Utanför stallet satt det några flickor och Milla kände igen Helen. Helen som de hade träffat tidigare och som hade en egen ponny, Truls. Helen vinkade att Milla och Lollo också skulle komma och sitta med dem. Helen presenterade dem för de andra flickorna. Det var Kerstin som också hade sin egen ponny inhyrd i stallet och även en flicka som Milla och Lollo kände igen från sin egen ridgrupp. Hon heter Anna och hennes favoritponny är Kompis. Alla flickorna satt ute i solen och pratade om alla hästarna. Kerstins mamma hade även hon en häst i stallet. Det var en stor häst och Kerstins mamma tävlade mycket i dressyr. Men Kerstin hon var mer intresserad av att hoppa med sin ponny. Han heter Lucky Boy och Kerstin hade inte haft honom så länge så hon berättade att hon ägnade all sin lediga tid med att pyssla om Lucky och att rida honom. Hon sade att det var jätteviktigt att de lärde känna varandra för att det skulle bli ett samspelt ekipage (ekipage betyder ryttare och häst). Helen höll med och sade att nu när hon och Truls känner varandra då går det också mycket bättre när de tävlar tillsammans. Truls litar på henne och hon litar på Truls. Milla och Lollo lyssnade och tyckte att de lärde sig jättemycket av att höra på de andra flickorna när de berättade. Tänk när de blir så duktiga som dem, Milla och Lollo tittade på varandra och förstod att de måste träna och träna.

Kerstin och Lucky boy


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar