Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 28 februari 2012

Vänd rätt upp

På en ridbana finns det många osynliga vägar. En ridbana är rektangulär, det finns två kortsidor och två långsidor. Spåret runt ridbanan kallas fyrkantspår. När man rider i höger varv är det höger sida som är in mot ridbanans mitt och den vänstra sidan av ryttaren och hästen är ut mot staketet. Finns det inget staket kanske det står uppställda koner i varje hörn och då får ryttaren låtsas att det finns ett staket eller om man rider inne i ett ridhus då blir ridhusväggen ”staketet”. Rider man i vänster varv då blir det vänster sida som är mot mitten och höger ut mot staketet. Inner sida är alltså den sidan på ryttaren och hästen som är in mot mitten och den yttre sidan är den sidan som är utåt mot staket. Medellinjen är den osynliga linje som går på mitten av ridbanan, från mitten av kortsidan till mitten av den andra kortsidan. När en ryttare får kommandot ”vänd rätt upp” då vänder man från fyrkantsspåret, mitten av kortsidan, och följer medellinjen. Rider ryttaren i vänster varv så kan man antingen vända vid nästa kortsida till vänster och fortsätta i samma varv eller också vända till höger och byta varv. Om en ryttare rider för en ridlärare/tränare och han eller hon inte säger någonting så betyder det att ryttaren ska fortsätta i samma varv som han/hon red in på medellinjen. Ridläraren/tränaren säger däremot till om ryttaren ska byta varv. Att rida ”vänd rätt upp” efter medellinjen är att rida på en rak linje. Inget slalomspår. När ponnyflickorna skulle träna vänd rätt upp så var Kia noga med att de skulle planera sin ridväg noga. Inte vända upp för tidigt på medellinjen och inte heller vända upp för sent. Det finns bokstäver runt ridbanan och på mitten av kortsidan finns vid den ena kortsidan A och vid den andra kortsidan C. Kia sade åt flickorna att titta mot bokstaven för att träna sig på att rida rakt. Milla koncentrerade sig och styrde Kasper.  När hon närmade sig bokstaven A så försökte hon vänd precis vid bokstaven och sedan tittade hon mot bokstaven C för att rida så rakt hon bara kunde. Kasper ville inte riktigt gå rakt, han svängde ut med baken och då sade Kia till Milla att hon skulle trycka med skänkeln för att få Kasper att gå rakt. Men Milla tryckte lite för hårt så då svängde Kasper ut baken mot den andra sidan istället. Milla kämpade och Kia berömde henne när hon satt mitt över Kaspers rygg. Som de tidigare hade tränat så var det viktigt att sitta i den lodräta sitsen och mitt över hästen så att inte ryttarens tyngd blev för mycket på ena sidan av ponnyn. Flickorna tränade och tränade. Alla fick träna i skritt. Men efter ett tag så tränade flickorna även i trav. Roligt men svårt tyckte både Milla och Lollo när lektionen var klar.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar