Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 16 februari 2012

Rykta

Idag sade Kia till flickorna i ponnygruppen att de skulle få träna på att rykta ponnysarna ordentligt. Ni har tidigare borstat dem noga men idag ska ni träna med ryktborste och ryktskrapa. Att borsta och rykta ponnysarna är inte bara för att de ska bli rena utan också för att ponnysarna ska må bra. Att borsta och rykta blir som massage för ponnysarna och deras blodcirkulation i kroppen mår också bra av det. Ponnyns kroppshår/päls kallas täckhår och skyddshåren är man, svans och hovskägg. En ponny som mår bra har en fin päls och är lätt att borsta. En ponny som inte mår så bra har oftast en tovig och glanslös päls. När ni borstar ponnyn ska ni borsta i hårens riktning med långa, fast och jämna tag. Ponnyn har också olika virvlar i pälsen till exempel vid flanken. Då måste ni titta hur håren går och borsta i rätt riktning. Kia visar på Kompis hur de skulle borsta. När ni har borstat hela ponnyn så ska ni börja rykta. Ni använder en ryktborste och en ryktskrapa. Ryktborsten har ni i handen som är närmast hästens huvud. Ta ett fast rykttag med borsten och ta sedan skrapan och dra av borsten med. Ett tag med borsten och ett tag med skrapan mot borsten. Efter cirka tio tag med borsten och skrapan så slår ni skrapan mot golvet. Då kommer ni att se att det lossnar någonting som liknar mjäll. Det kallas stöv. Har ponnyn ett vitt stöv så är den ren, men har de varit ute och rullat sig i sanden eller i jord, då blir stövet grått eller brunt. En del av flickorna gör fina rader av stöv från skrapan på stallgolvet, det kan ni också prova om ni vill. Tänk också på att stå ganska nära ponnyn när ni ryktar för att få långa, jämna, fasta tag med borsten. En del ponnysar och hästar kan vara ganska kittliga och står ni då långt ifrån blir oftast rykttagen väldigt kittliga för dem. Ni får inte heller trycka för hårt med borsten för då kan det göra ont istället för ponnyn. Börja vid ponnyns nacke, bakom öronen och borsta bakåt, hela ponnyn. Stå inte för länge och borsta på samma ställe. När ni har borstat hela ena sidan då flyttar ni över på andra sidan och gör likadant. Borsten i handen närmast huvudet och börja vid ponnyns nacke. Till huvudet vet ni sedan tidigare att ni använder en mjuk borste. En del ponnysar kan vara lite rädd om huvudet och öronen, så borsta väldigt mjukt och försiktigt. Inga häftiga rörelser. Nu kan ni alla börja med att borsta och rykta. Träna på att få jämna fina tag med borsten så att det blir skönt för ponnyn. Milla gick och hämtade Kaspers ryktlåda. Hon hade tittat väldigt noga på när Kia visade och nu försökte hon borsta och rykta Kasper så noga hon bara kunde. I början tyckte Milla att det var svårt att använda skrapan men efter ett tag så fick hon in rytmen, borste-skrapa, borste skrapa. Milla såg på Kasper att han njöt när hon gjorde rätt, han såg ut som om han hade somnat. Milla avslutade rykten med att krama om Kasper. När hon tittade så hade hon fått en rad med stöv, den kanske inte var så rak men det skulle hon träna på.



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar