Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

lördag 4 februari 2012

Hästens delar

Milla och Lollo skyndade sig till stallet, nu var det dags för deras andra lektion. Alla flickorna samlades i stallgången och väntade på Kia. Idag skulle de få lära sig vad alla delar på hästen heter. Kia kom och hon tog ut Japp. Kia började berätta vad att hästens kind heter ganasch och fortsatte med pannan. Kia pekade ut varje del och flickorna lyssnade och försökte komma ihåg alla nya ord. Kia berättade att det var viktigt att kunna hästens delar, om till exempel Kia sade att de måste vara noga med att känna efter i karleden att det inte finns smuts där då måste alla veta var karleden sitter på hästen. Kia frågade om det var någon av flickorna som kunde peka ut var karleden satt på Japp. Milla tog mod till sig och gick fram. Hon böjde sig ner och pekade längst ner på hästens ben precis där det blir som en grop. Mycket bra sa Kia. I hästens karled kan det samlas till exempel lera och om man inte rengör så kan hästen få en inflammation i karleden som kallas mugg. Därför är det viktigt att borsta med en mjuk borste och känna efter även med fingrarna att det är rent.  Kia frågade om någon av flickorna kunde peka ut var manken finns på hästen. Nu steg Lollo fram och lade sin hand på Japps manke. Kia frågade Lollo om hon visste var man mäter hästens höjd, Lollo svarade lite blygt att det var från hästen manke. Jättebra sade Kia. Man mäter hästen eller ponnyn från manken. Om man säger att en ponny är 120 cm hög då är det från golvet till manken. Kia fortsatte att förhöra flickorna vad de olika delarna heter. När de var klara så fick alla flickorna en hemläxa, det var att träna på hästens delar för nästa gång skulle de ha en liten test. Kia delade ut ett papper till dem, det var en häst ritad och det var siffror vid olika delar på hästen. På att annat papper stod de olika delarna och Kia sade att de skulle placera ut de olika delarna rätt på hästen, vid rätt siffra. Milla och Lollo sade till varandra att de skulle träna tillsammans. Men nu var det dags borsta Kasper och Flickan innan ridlektionen.



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar