Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 9 februari 2012

Halt och skritt

Den här gången tyckte Milla att det bara kändes roligt att sitta upp på Kasper. Det gungade inte på samma sätt som förra gången, jo det gungade men Milla var inte rädd för att tappa balansen den här gången. Kia påminde flickorna att de skulle träna på att sitta i den lodräta sitsen. Att sitta mitt över ponnyn och mjukt följa med i ponnyns rörelser. Kia gör en jämförelse så att flickorna ska förstå. Tänk att ni bär två vatten hinkar, en är fylld till brädden och den andra är bara fylld till hälften. Ni lutar er lite åt den sidan som ni bär den tyngre hinken för att orka. Det är lika för ponnyn, om ni lutar er mer mot den ena sidan då går ponnyn åt den sidan för att hålla balansen. Därför ska ni sitta mitt över ponnyn när ni ska rida rakt fram. Idag ska ni också träna på att göra halt, att stanna ponnyn och att rida fram i skritt. Skritt det är när ponnyn går. När ni ska göra halt, stanna, då ska ni ta tyglarna mot er och bromsa ponnyn. Tänk på att inte ha för långa tyglar för då måste ni lyfta upp händerna högt för att kunna ta tyglarna mot er. Korta tyglar och ta med mjuka tygeltag händerna mot er. Gör halt säger Kia. Milla tar tyglarna mot sig och Kasper stannar. Duktiga Kasper viskar Milla. När ni ska börja skritta då trycker ni era hälar, skänklarna mot ponnyns sidor. Milla trycker lite men Kasper rör sig inte, då trycker hon lite till och nu börjar Kasper skritta framåt. Resten av lektionen tränar nu alla flickor på halt och skritt. När lektionen var klar fick Kasper en extra liten bit morot för att han hade varit så duktig.  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar