Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 15 mars 2012

Barbacka

Milla och Lollo stod vid staketet och såg på när en flicka red sin ponny barbacka. Barbacka betyder att man rider utan sadel. Både Milla och Lollo tyckte det såg roligt ut. Idag skulle Milla och Lollo hyra Kasper och Flickan en timma för att träna själva på ridbanan. De letade rätt på Kia och frågade henne om de fick rida barbacka. Javisst sade Kia, det är jättebra att rida barbacka, då kan ni träna sitsen och balansen. Milla och Lollo gick för att borsta Kasper och Flickan. När de var klara så fick flickorna hjälp av Kia att tränsa ponnysarna. Se till att bettet är rent innan ni tränsar, sade Kia. Stå på ponnyns vänstra sida vid huvudet. Trä sedan tyglarna över ponnyns hals. Håll den högra handen om nackremmen och för in bettet med hjälp av den vänstra handen.  Samtidigt som ni för in bettet i ponnyns mun så drar ni nackremmen över ponnyns öron. Mjuka rörelser, en del av ponnysarna eller hästarna kan vara rädda om sina öron. Vill inte ponnyn gapa när ni ska föra in bettet, då kan ni sticka in ett finger i hästens mungipa för att få ponnyn till att gapa. När ni har fått bettet i munnen och dragit nackremmen över ponnyns öron, då kontrollerar ni att pannbandet ligger rätt över ponnyns panna. Rätta till pannbandet om det är snett och kontrollera att det inte ligger för nära örat. Om det ligger för högt upp mot örat kan pannbandet skava. Spänd käkremmen, här är det viktigt att ni inte spänner för hårt, ni ska få in en knytnäve mellan remmen och ponnyn.  Spänner ni för hårt kan inte ponnyn andas. Spänn nosgrimman. Även här är det viktigt att inte spänna för hårt. Två fingrar mellan nosgrimman och ponnyns nosrygg ska ni få in. Innan ni leder ut ponnyn, kontrollera att alla remmar sitter rätt och att ingenting skaver eller trycker på ponnyn. Ta över tyglarna och ta tag i båda tyglarna under hästens haka med vänster hand. Den högra handen håller ni längst ut i tygeln så att den inte släpar i backen. Nu kan ni leda ut ponnysarna. När de kom ut på ridbanan ställde Milla och Lollo upp Kasper och Flickan. Sätt tyglarna över ponnyns hals igen så kommer jag och hjälper er upp sade Kia. Ställ er på vänster sida vid manken. Håll i tyglarna och lyft upp vänster ben. Milla lyfte upp benet och vips så hade Kia lyft upp henne på Kasper. Lollo kom upp lika fort på Flickan när Kia lyfte upp även henne. Milla tyckte att det var lite vingligt att sitta utan sadel men samtidigt var Kasper väldig mjuk och varm. Både Milla och Lollo började skritta ponnysarna framåt. Vilken härlig känsla att rida barbacka.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar