Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

tisdag 27 mars 2012

Pizzakväll i stallet

Ungdomssektionen på ridskolan ska ha en pizzakväll. Milla och Lollo ville gärna vara med. De som var intresserade skulle anmäla sig och även skriva upp vilken pizza de ville ha. Ungdomssektionen ordnade lite olika aktiviteter på ridskolan. Ordförande var en flicka som hette Ingela. Milla skrev upp både sitt namn och Lollos namn, hon skrev också upp Artista med skinka och räkor för dem båda. De skulle dela på en pizza. När de var klara så ser de Ingela komma gående i stallgången. Hon hälsade på flickorna och frågade om de ville vara med på pizzakvällen. Ja vi har skrivit upp oss svarade Milla. Vad bra, då träffas vi på fredagskväll sade Ingela. På fredagen samlades alla flickorna och även tre pojkar i stallets teorisal. Ingela hälsade alla välkommen och började med att berätta om ungdomssektionen. Hon berättade att ungdomssektionen ordnade olika studiecirklar och nu skulle de starta en studiecirkel som handlade om att vara skötare till en ponny eller häst här på ridskolan. De som ville vara med skulle anmäla sig till Helen. Helen, Truls ägare var sekreterare i ungdomssektionen. Både Milla och Lollo tittade på varandra och nickade. Nu äter vi pizza och efter det ska vi ha en frågesport sade Ingela. Flickorna och pojkarna var hungriga och alla tyckte att pizzorna smakade jättegott. Lasse som satt vid samma bord som Milla och Lollo berättade att när han började rida då var hans favorit Kasper. Lasse var nu för lång för Kasper men han sade att han tyckte att det var bra att Milla skulle gå hästskötarkursen. Efter pizzan så var det dags för frågesporten. Ingela och Helen sade att de hade förberett en bana med olika frågor. Var och en fick ett papper som de skulle sätta en etta, kryss eller två beroende på vilket svar som var rätt. Milla och Lollo gick tillsammans. Första frågan hängde på anslagstavlan utanför teorisalen. Vilken var stallets äldsta häst? 1 Kosmos X Rapp 2 Truls. Det var lätt tyckte både Milla och Lollo. De fortsatte och både i och runt omkring stallet fanns det lappar med frågor uppsatta. Tillsammans var det totalt 10 frågor.  Här kan du testa dig själv:

1; Vilken var stallets äldsta häst? 1 Kosmos X Rapp 2 Truls

2; Vad betyder de tre F:en som Kia brukar berätta om? 1 Flock, Flykt och Foder X Flykt, Foder och Fina hästar 2 Framsidan, Flock och Framridning

3; Vad har Flickan för färg? 1 Gulblack X Musblack 2 Ljusbrun

4; Vad är visitera? 1 Kontrollera hästen/ponnyn så att den inte har några skador X Gå på visit i stallet 2 Visa stallet

5; Vad kallas spiken som hovslagaren sätter fast hästens sko med? 1 Hovspik X Järnspik 2 Söm

6; Var mäter man hur hög en ponny eller häst? 1 Nacken X Manken 2 Pannan

7; Vad kallas de remmar som man håller i och som sitter ihop med tränset? 1 Tyglar X Tömmar 2 Tränsremmar

8; Vad använder man när man ryktar en häst eller ponny? 1 Rotborste och gummiskrapa X Rotviska och skrapa 2 Ryktborste och ryktskrapa

9; Vad heter ridvägen som ser ut som en halv volt men på halva volten rider man ut mot fyrkantspåret och byter varv? 1 Volt tillbaka X Vänd snett igenom 2 Vänd rätt upp

10;) Vilken färg är det på rosetten som den som vinner tävlingen får? 1 Blå X Gul och blå 2 Gul

Milla och Lollo tyckte den svåraste frågan var vad spiken som hovslagaren använde. Men de hade chansat på söm. De lämnade in svaren till Ingela och Helen. Medans Ingela och Helen rättade alla lapparna så tittade flickorna och pojkarna på en film som var inspelad på ridskolan. Efter en stund kom Ingela och Helen. Ett stort grattis till er alla sade de, ni var jätteduktiga och alla hade alla rätt. De delade ut en godis påse till var och en och dessutom fick alla en liten påse med hästgodis med morotssmak. Det blir nog Kasper glad över tänkte Milla.



Rätt rad till frågesporten: 1; X 2; 1 3; 1 4; 1 5; 2 6; X 7; 1 8; 2 9; 1 10; X

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar