Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

söndag 4 mars 2012

Kratsa hovar

En dag när Milla och Lollo kom till stallet så var hovslagaren där. Kosmos skulle skos och Kia ställde honom i stallgången. Kia berättade att ungefär var 6:e vecka skoddes hästarna om. Deras hovar växer och därför måste hovslagaren komma och ta bort skorna, verka bort det som hade växt ut och sätta tillbaka skorna. Både Milla och Lollo tyckte det såg spännande ut, men gör det inte ont för hästarna frågade de Kia. Nej, det gör inte ont om man inte tar för mycket, det är som att klippa naglarna, klipper ni dem för mycket då gör det ont. Hästarnas hovar är som era naglar. Kosmos lyfte snällt upp hovarna när hovslagaren lyfte i hans ben. Snabbt tog han av Kosmos gamla sko och började med att verka hovarna. Det heter verka och inte klippa hovarna, konstigt ord tyckte Milla. Det såg tungt ut för hovslagaren men Kosmos var snäll och stod så stilla. Nu var hovslagaren klar med första hoven, Kosmos hade fått en ny sko för den gamla var ganska nött och behövde bytas ut. Kia kom och sade åt flickorna att gå till Kasper så skulle de få lära sig att lyfta hans ben och att kratsa hovarna. Kia visade flickorna hur de först skulle föra handen längs Kaspers ben, stå nära och sedan lyfta upp hoven. Kasper ville inte lyfta men då sade Kia åt Milla att luta sig mot Kasper. När Milla lutade sig mot Kasper fick han sin egen tyngd på det andra benet och då var det lättare att lyfta upp det ben Milla ville. Håll ett stadigt tag om hoven visade Kia. Kratsa alltid med en hovkrats, aldrig med något vasst föremål. Kratsa alltid mot hästen/ponnyns tå. Det mjuka i mitten, strålen, på hoven är trampdynan liknande hundens trampdyna. Den är mjuk och i fårorna, strålfåran, som går på vardera sidan om strålen är det viktigt att kratsa så att det inte har fastnat till exempel stenar. Fastnar det en sten och ligger och trycker på strålen, då kan hästen få ont undervisade Kia. Den hårda kanten längst ut på hoven kallas bärrandskant och det är den som hovslagaren kan verka bort från. Där känner inte hästen något. Det är även där som hovslagaren slår in sömmen som håller fast skon. Men skulle hovslagaren ta bort för mycket eller slå in sömmen för långt in, då gör det ont för hästen och det kan börja blöda. Milla kratsade noga Kaspers hov och kontrollerade att det inte fanns kvar något som kunde trycka och göra ont. Att lyfta bakbenet var lite svårare. Kia visade igen hur Milla skulle föra handen efter hästens ben och lyfta bakbenet . Dra benet lite bakåt och lägg det på ditt lår eller knä, då går det lättare. Kasper ville lyfta sitt bakben framåt så Milla fick ta i ordentligt för att orka dra benet mer bakåt. Men till slut kunde hon sätta sitt lår under Kaspers bakhov och få stöd när hon skulle kratsa hoven. Oj tänkte Milla, det här var svårt, hovslagaren måste vara duktig som kunde sko hästarna. Både Milla och Lollo tränade att lyfta Kaspers och Flickans hovar, både fram och bak, några gånger. När de var klara kände de att de hade lite ont i ryggarna. Men som hovslagaren också berättade så var det bara för flickorna att träna, det gäller att få in den rätta tekniken, då går det mycket lättare. Kosmos var klar och hade fått nya skor på alla fyra hovarna. Han såg lite stolt ut när Kia ledde ut han i hagen, tyckte Milla.  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar