Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 19 mars 2012

Rykttävling

När Milla och Lollo kom till stallet satt ett anslag om att det skulle bli en rykttävling på lördagen. Milla och Lollo skrev upp sig på en gång. Båda två var ofta i stallet och varje gång tränade de på att borsta, rykta och kratsa hovarna. Milla och Lollo gick till Truls box och där hittade de Helen. Snälla Helen kan du visa oss hur man flätar manen snyggt. Javisst, Helen flätade Truls man till varje tävling så hon är van. Ska ni vara med på rykttävlingen? Ja svarade Milla och vi vill att Kasper ska bli riktigt fin, Flickans man går inte och fläta men en snygg fläta i svansen går också bra. Helen visade en enkel men snygg fläta på Truls. Det blev som en lång inbakad fläta som följde hela halsen. Milla och Lollo fick också träna på att göra en snygg inbakad fläta i Truls svans. Lördagen kom och det hade samlats många flickor i stallet, alla ridskolans hästar och ponnysar skulle vara med. Kia sade att alla som var med och tävlade fick en timma på sig att göra hästarna och ponnysarna riktigt fina. Först skulle alla visitera sina hästar och ponnysar. Visitera betyder att man kontrollerar hästen/ponnyn så att den inte har några sår eller svullnader, känn med handen över hela hästen/ponnyn. Sedan börjar ni att borsta, rykta och kratsa hovarna rena. Ni kan smörja hovarna med hovolja den som vill och ni kan även fläta man och svans. Kia och två flickor till skulle vara domare och ge poäng för allmänna intrycket, hur blank och ren hästens hårrem var och även hur manen och svansen var, att det inte fanns några tovor eller skräp kvar. De skulle även ge poäng för hur fina och rena hovarna var. Nu var det dags att starta tävlingen. Kia räknade till tre och sedan fick alla starta. Milla kände med handen över hela Kasper, hon strök och kände var han kändes lite extra smutsig, där visste hon att hon måste borsta extra noga. Milla tog den lilla mjuka borsten och borstade Kaspers huvud mjukt och noga. Kände med handen försiktigt runt öronen och under käken så att det inte låg någon smuts kvar. Sedan tog hon en ny borste för att börja borsta Kasper över hela kroppen. Långa tag med borsten, känna med handen och fortsätta borsta ända ner till bakhoven. Likadant på andra sidan. Sedan bytte Milla till en mankam och kammade noga igenom manen och svansen. Försiktigt så att det inte lossnade så mycket tagel, Milla använde även fingrarna för att reda ut om det var någon liten tova i manen och svansen. När hon var klar tog hon ryktborsten och ryktskrapan och fortsatte med jämna, rytmiska tag att rykta Kasper.  Kasper såg ut att njuta när Milla pysslade om honom. Han stod och blundade så Milla trodde att han hade somnat. När hon hade ryktat klart var det dags att börja fläta manen och svansen. Först gick det inte så bra att få till flätan i manen, Milla fick börja om på nytt två gånger innan hon fick till flätan så att den blev snygg. Svansens fläta gick lättare. Nu sade Kia att de bara hade en kvart på sig. Milla skyndade sig att kratsa hovarna och med en liten borste borstade hon även under hoven. När allt var klart så smörjde hon Kaspers hovar så att de blev riktigt blanka och fina. Milla var precis klar när Kia sade att nu hade timmen gått.  Milla stod vid Kaspers huvud och höll honom i grimman. Kia och de två andra flickorna gick nu runt och tittade och gav poäng. När de kom till Kasper kände sig Milla nervös, hon visste att hon hade gjort så bra hon kunde men lite nervös var hon att Kia skulle hitta någon fläck på Kasper som Milla hade missat. Kia och de andra två flickorna nickade gillande åt Milla och då kände Milla att hon äntligen kunde pusta ut. När Kia var klar så samlades alla flickor runt henne. Kia sade att alla hade gjort ett jättebra jobb med att få hästarna och ponnysarna riktigt fina. En skulle vinna första pris men alla skulle få ett litet pris idag. Kia började räkna upp poängen för var och en. Maxpoäng som de kunde få var 10 poäng, 2 för håremmen, 2 för manen, 2 för svansen, 2 för hovarna och till slut 2 poäng för helhetsintrycket. Milla fick 9 poäng och blev jätteglad hon missade litegrann på hovarna och fick 1 poäng där, på alla andra fick hon 2 poäng. Men den som hade fått hela 10 poäng var Lollo. Alla klappade händerna och grattade Lollo. Flickan blänkte och var så fin. Hennes man som stod rätt upp var så rak och fin. Både Lollo och Flickan såg stolta ut med sin blågula rosett. Alla de andra flickorna fick vita rosetter och Milla var glad både för sin rosett och för att Lollo vann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar