Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

torsdag 8 mars 2012

En ridtur i skogen

Kia samlade alla flickorna i stallgången. Idag ska vi rida ut i skogen. Ja sade alla flickorna, äntligen. Kia berättade att när de nu skulle rida ut så var det en hel del de måste tänka på. Kia skulle rida först och de skulle alla rida på en rad, ingen fick rida om ryttaren som var före. Som Kia berättade första dagen så är hästar flockdjur. De följer varandra och börjar en häst eller ponny försöka att tränga sig/springa förbi de andra, då kan det bli oro i flocken. Först rider Kia och sedan ska de komma på en rad efter varandra. Kerstins mamma Agneta skulle rida sist. Kerstin är flickan som äger Lucky Boy. Agneta har också en stor häst och hon skulle kontrollera att ingen kom på efterkälken eller om någon av flickorna behövde hjälp. När vi nu rider ut ska vi även rida en liten bit efter en väg. Hästar räknas som fordon och ska därför gå på höger sida om vägen. När vi korsar en väg måste vi se till att det är fritt fram så att alla hinner över vägen. Vi får inte lämna någon ponny på andra sidan om det kommer en bil, då kan den ponnyn bli rädd och tro att de andra ska lämna honom eller henne och försöka att springa över vägen. Kia sade också att när hon satte upp handen så betyder det halt eller att sakta ner om de till exempel travade, då ska alla sakta ner till skritt. Om de ska trava så kommer Kia att ropa trav och då är det viktigt att alla ropar trav bakåt så att även de ryttarna som är en bit från Kia hör att det blir trav. Om det händer något längre bak i ledet så hjälper också alla till att ropa till Kia så att hon kan stanna eller sakta av. När ni är klara med ponnysarna så är ni noga med att hjälmar och ridvästar sitter rätt. Hjälp varandra om det behövs. Vi samlas sedan som vanligt på ridbanan innan vi rider ut. Alla flickorna gick för att göra iordning  var sin ponny. Milla gick som vanligt till Kasper och Lollo till Flickan. Det pirrade lite i magarna på båda flickorna och de funderade på om ponnysarna skulle bli extra pigga nu när de skulle ut i skogen. När alla var klara och hade satt sig upp så sade Kia att flickorna skulle ställa upp sig på ett led. Kerstin red sin häst Aramis. Aramis var väldigt vacker och Milla visste att Kerstin tävlade i dressyr med honom. Nu stod han lugnt och tittade på de små ponnysarna. Kerstin tyckte att han behövde få en lugn skogstur idag så då passade hon på att hjälpa Kia.  Milla red bakom Lollo och Flickan var också jättelugn. Kasper hoppade lite åt sidan och skakade på huvudet, han ville gärna skritta lite fortare. Milla pratade lugnt med Kasper och till slut lugnade också han ner sig och gick snällt bakom Flickan. De red bort från stallet och en liten bit följde de även den större vägen, tur nog kom det inga bilar så det gick bra. De svängde av och red in i skogen. Milla njöt av att rida i skogen, de red in på en skogsstig och det var en härlig känsla att sitta på Kasper utan att de hade ett staket runt omkring. Kia kontrollerade att alla följde med och efter en stund så ropade hon trav. Milla ropade också trav så att de bakom henne skulle höra. Nu började alla trava och det var genast en snabbare trav än den som de var van vid att rida på ridbanan. Milla försökte tänka på vad Kia hade lärt dem om att rida lätt. Upp och ner i takt med det Kasper travade. Lite svårt var det, Milla tyckte att Kasper travade så fort. Men upp och ner, upp och ner i sadeln och till slut kunde Milla hålla takten bättre. Efter en bra bit så höjde Kia handen och ropade sakta av. Samma sak ropade Milla bakåt och alla ponnysarna saktade av till skritt. Nu skulle de rida in i en tunnel som gick under stora vägen, det ekade lite av hovslagen men ingen av ponnysarna blev rädd. Det var bara en kort bit och sedan fortsatte de att rida efter en fin ridväg som gick tillbaka mot stallet. Efter ridturen berättade Kia att varje år ordnade ridskolan långritter som var i några timmar. Till sommaren skulle säkert de flickor som ville klara av att följa med på någon långritt. Milla och Lollo visste att de skulle träna och träna så att de blev så duktiga att de kunde följa med.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar