Om mig

Hej och välkommen till min sida! Att skriva är ett av mina stora intressen. Här skriver jag olika sagor och berättelser. Det kan handla om våra högtider, traditioner eller vardagliga händelser, oftast med hästar. Alla sagor/berättelser kommer att innehålla både påhitt men också det jag själv har upplevt. En del tar jag från min egen barndom och en del är bara från min egen fantasi. Ibland kommer jag att lägga till lite olika enkla recept och ibland blir det även illustrerat med någon bild eller teckning/målning som jag har gjort. Jag skriver korta kapitel och hoppas att du följer med mig in i sagan och berättelsernas värld. Besök även min andra blogg www.ingersdesign.blogspot.com där lägger jag upp bilder på det jag har designat eller saker som jag har gjort en make over på och en hel del annat som jag pysslar med. Tillägg: Tyvärr fungerar inte den bloggen för inlägg längre, därav enbart "gamla" inlägg kvar. Kram Inger

måndag 5 mars 2012

Lammfärsköttbullar

Nu var det ett tag sedan jag skrev ett enkelt recept, så här kommer ett på lammfärsköttbullar:

Tag en bunke och fyll botten med vatten. Knäck ett ägg och rör om. Blanda i kryddor, jag brukar använda vitlökspulver eller pressa i en-två vitlökar, svartpeppar och mynta. Rör om kryddorna och häll i ströbröd, prova dig fram eftersom ströbrödet sväller snabbt. Det får inte bli för "hårt". Blanda i lammfärs. Rör ihop allt ordentligt. Mängden på vatten/krydd och ströbrödsblandningen beror på hur mycket lammfärs du använder. Gör gärna en större sats för när köttbullarna är stekta så går de bra att frysa in. Rulla sedan färsen i den storlek du vill ha till exempel små frikadeller eller till biffar. Om du har gjort många lammfärsbullar så kan du använda en ungssäker plåt med höga kanter. Fyll botten med vatten och om du vill lite margarin, sätt i alla bullar och ugnen på ca 200 grader. Skaka plåten någon gång då och då eller hjälp till med en sked att vända lammfärsbullarna så att de steks runt om. Mindre antal går också bra att steka i en stekpanna. Lycka till med riktigt goda lammfärsbullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar